Gå til hovedindhold
/ Dagtilbud og skole

Teknologiradar 2024 på dagtilbuds- og skoleområdet

Se hvilke teknologier der bliver brugt på dagtilbuds- og skoleområdet og læs mere om udvalgte teknologier.

08. mar. 2024
Teknologiradar 2024 for Dagtilbud og skole. Disse teknologier vurderes som 'Klar': 3D-printer, Apps, Cloud, Generativ AI, Informations- og selvbetjeningsskærme, IoT og sensorer, Robotic process automation, Sociale teknologier, Videoløsninger, Virtual reality. Disse teknologier vurderes som 'Afprøv': Augmented reality, Chatbots, Droner, Fysiske robotter, IoT-platform, Machine learning, Wearables. Disse teknologier vurderes som 'Hold øje': Ingen. Disse teknologier vurderes som 'Afvent': Metaverset.

Se radaren og de øvrige fagspecifikke radarer længere nede på siden.

  • Læs op

Indhold

    Der er mange forskellige teknologier på dagtilbuds- og skoleområdet. De bliver bl.a. brugt til at understøtte det didaktiske og pædagogiske i mødet med børnene, kontakten til forældre og administrative opgaver.

    I forbindelse med dataindsamlingen til Teknologiradaren har kommunerne i slutningen af 2023 svaret på, hvilke teknologier der har skabt størst værdi hos dem på dagtilbuds- og skoleområdet. 36% af respondenterne svarer, at cloud-teknologi har skabt størst værdi, og 26% svarer videoløsninger. De forventer, at generativ AI vil skabe størst værdi på området fremover. 

    Cloud og skærme til kommunikation

    Cloud-teknologi bliver brugt bredt på området. Både til at håndtere opgaver fra elever og til at gemme og dele filer, undervisnings- og udviklingsforløb og lignende imellem lærere eller pædagoger.

    ”Det kommer ikke bag på mig, at Cloud-teknologi har skabt så stor værdi. Det er teknologi, som kommunerne bruger som en fast del af deres arbejde. Fx til at håndtere opgaver fra elever og dele undervisnings- og udviklingsforløb imellem lærere eller pædagoger,” fortæller Laura Skytte Andersen, konsulent KL.

    Dagtilbuds- og skoleområdet er et af de fagområder, der vurderer at opnå stor værdi af informations- og selvbetjeningsskærme. Det hænger sammen med behovet for at guide og informere elever, forældre og lærere ift. skemaer, lokaler, vigtige begivenheder etc. Skærmene bliver også brugt til, at elever selv kan ’tjekke sig ud’. 

    Der bliver i høj grad også brugt apps i kommunikationen mellem forældre, skole og dagtilbud. Nogle apps bliver også brugt i undervisningen, fx til at hjælpe elever med læsevanskeligheder. 

    Afprøver generativ AI

    På dagtilbuds- og skoleområdet bliver der givet udtryk for stor opmærksomhed om generativ AI. Der er ingen systematisk praksis med den nye teknologi men mange afprøver forskellige muligheder. En kommune skriver fx:

    ”Vi afprøver ift. ChatGPT - i Microsoft 365 og har erfaringsudveksling med skolerne i digitalt netværk på tværs af skolerne. Teknologien drøftes ift. hvad det kan og hvad vi skal være opmærksomme på ift. at elever ikke sny-der, men samtidig får viden om brugen. Der arbejdes på fælles retningslinjer i kommunen. På skoleområdet er vi nysgerrige på SKOLEGPT”

    Radar for fagområderne