Kontakt
Lasse Jacobsen
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3090
E-mail: jala@kl.dk
Se hvilke teknologier der bliver brugt på dagtilbuds- og skoleområdet og læs mere om udvalgte teknologier.
Se radaren og de øvrige fagspecifikke radarer længere nede på siden.
På dagtilbud- og skoleområdet bliver der især brugt teknologi, som understøtter det didaktiske og pædagogiske i mødet med børnene, kontakten til forældre samt administrative opgaver. Der er mange kommuner, som bruger cloud og generelle AI chatbots. Flere kommuner har også afprøvet videoløsninger og AI taleteknologi i forbindelse med fx virtuelle møder med forældre og elever, hvor tolkebistand også har været brugt.
I forbindelse med spørgeskemaundersøgelsen bag Teknologiradaren 2025 har ledere af skoler og dagtilbud svaret på, hvilke teknologier, der har skabt eller forventes at skabe størst værdi hos dem.
Den absolutte topscorer ift. værdiskabelse på dagtilbud- og skoleområdet er cloud, som 39 procent af respondenterne mener, er dén teknologi, der har skabt størst værdi. Cloud bruges til at lagre og dele digitale undervisningsmaterialer og administrative dokumenter. Mange kommuner anvender skybaserede værktøjer til både undervisning og kontorarbejde, og det muliggør, at elever og lærere kan arbejde og samarbejde på tværs af platforme.
En kommune skriver om brugen af cloud-løsninger:
”Vi anvender cloudløsninger fra Microsoft, herunder OneDrive og Teams, som en integreret del af den daglige drift på skoleområdet. Elever og personale arbejder og samarbejder i skyen, både i undervisningen og i administrative sammenhænge. Cloudteknologi muliggør fleksibel adgang til dokumenter og opgaver samt deling og lagring på tværs af enheder og lokationer.”
49 procent. af respondenterne udpeger enten generelle AI chatbots eller specialiserede AI chatbots som den mest værdiskabende teknologi i fremtiden. Generelle AI chatbots kan bruges af fx forvaltninger til at svare på spørgsmål eller at varetage simple administrative opgaver, hvor mere specialiserede AI chatbots har potentiale til at understøtte pædagogisk arbejde ved at trække på eksisterende faglig viden.
Fremadrettet kan værdien ligge i, at generelle AI chatbots frigør tid fra rutineprægede opgaver, mens de specialiserede AI chatbots kan understøtte den faglige kvalitet i mødet med børn, forældre og medarbejdere. Samtidig kan teknologierne være med til at give mere ensartet og tilgængelig information, men de bør suppleres af menneskelig vurdering for at sikre kvalitet og nuancer.
Brugt til at lagre og dele digitale undervisningsmaterialer og administrative dokumenter. Mange kommuner anvender skybaserede værktøjer til både undervisning og kontorarbejde, men enkelte er tilbageholdende af hensyn til datasikkerhed.
Bruges af forvaltningen til at svare på spørgsmål og til at hjælpe med opgaver som udkast til programmer eller tekstskrivning.
Brugt til at hjælpe borgere via en digital telefonservice og til at lave udkast til mødereferater. Flere kommuner er dog tilbageholdende med at bruge dem direkte sammen med børn.
Anvendes til at skrive mødereferater automatisk og afprøves i dagtilbud til at omsætte tale til tekst i det daglige arbejde. Også brugt til hverdagssamtaler med forældre, der ikke taler dansk, især i forbindelse med flersprogede børn. Til vigtige møder bruges stadig menneskelige tolke, da nuancerne i sproget er afgørende.
Afprøves til at understøtte pædagogisk arbejde ved at trække på faglig viden og til at give digital vejledning på dagtilbudsområdet.
Brugt til at skabe billeder og præsentationer samt til at lave undervisningsmaterialer, fx små videoer eller illustrationer.
Afprøvet i undervisningen gennem programmering og digitale læringsaktiviteter, hvor eleverne arbejder med enkle kodningsopgaver og digitale eksperimenter.
Anvendes til at overføre og registrere data, fx i forbindelse med journalisering på skole- og dagtilbudsområdet.
Brugt til online møder og undervisning via videoplatforme, både internt blandt medarbejdere og i forbindelse med elever.
Afprøves i undervisningen til at understøtte læring, blandt andet gennem simple robotter, som børn og unge kan programmere.
Brugt til at skabe interaktive læringsmiljøer, hvor børn kan udforske digitale verdener i undervisningen.
Brugt til at kombinere fysiske genstande og digitale elementer i undervisningen, så eleverne kan opleve læring på nye måder.
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3090
E-mail: jala@kl.dk