Kontakt
Lasse Jacobsen
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3090
E-mail: jala@kl.dk
Se hvilke teknologier der bliver brugt på klima-, teknik- og miljøområdet og læs mere om udvalgte teknologier.
Se radaren og de øvrige fagspecifikke radarer længere nede på siden.
På klima-, teknik- og miljøområdet bruger kommunerne især teknologi til at holde øje med landområder og trafikudviklingen, ligesom det bliver brugt til at lys-, varme- og vandregulere store bygningsmasser. Droner og IoT (Inter-net of Things) og sensorer er derfor særligt udbredte teknologier på dette fagområde.
I forbindelse med spørgeskemaundersøgelsen bag Teknologiradaren 2025 har tekniske direktører og chefer svaret på, hvilke teknologier, der har skabt eller forventes at skabe størst værdi på deres fagområde.
RPA (Robotic Process Automation) udpeges til at være den teknologi, der har skabt størst værdi på klima-, teknik- og miljøområdet, idet 24 procent af respondenterne finder teknologien mest værdifuld blandt alle teknologierne på fagradaren.
Kommunerne melder om mange forskellige typer af RPA’er i drift, mens andre ønsker at implementere flere. Blot inden for byggesager er der eksempler på RPA’er til automatisk regningsoprettelse, lukning af byggesager, automatiserede rykkere for påbegyndelsesdato og færdigmeldingsdato, og nogle kommuner overvejer muligheden for at udvide med automatisk screening af ansøgninger om byggetilladelse. Derudover bruges RPA til alt fra booking af handicapkørsel til udsendelse af breve ifm. udbudsrunder og håndtering af parkeringsafgiftsklager og meget andet.
”Alle de steder, hvor processerne følger gentagne mønstre og hvor data er af høj kvalitet, kan der være potentiale for at afhjælpe medarbejdere med RPA. Med masser af data og faste processer er potentialet stort på det tekniske område, og selvom kommunerne er rigtig godt i gang, er der stadig et uforløst potentiale,” siger Lasse Jacobsen, konsulent i KL.
Generelle AI chatbots, og droner indtager hhv. anden- og tredjepladsen som teknologier, der har skabt størst værdi; hhv. 19 og 13 procent af respondenterne udpeger dem som mest værdiskabende. Chatbots bliver brugt i vid omfang både internt og borgerrettet til fx at besvare spørgsmål om bygge-sager.
Droner bliver også i høj grad anvendt, fx til at indsamle data om natur, vandløb og bygninger.
”Ud over flittigt at blive anvendt i vores filmproduktioner, så bruges droner også til inspektionsopgaver på kommunale bygninger. Det er væsentligt lettere og mindre bekosteligt at lave inspektioner af tage og bygninger ved hjælp af en drone end med en lift. En anden konkret usecase er opmålingsopgaver. Man kan programmere en drone til at lave en overflyvning af et forudbestemt område og systematisk affotografere dette. Efterfølgende kan dronebillederne konverteres til en 3D-model med høj præcision. Fra denne 3D-model kan man lave højdemodeller,” fortæller en kommune.
Hele 31 procent af respondenterne udpeger AI-assisterede fagsystemer som den mest værdiskabende teknologi i fremtiden. Det gør teknologien til topscorer i forhold til forventet, fremtidig værdi, efterfulgt af andre typer generativ, kunstig intelligens: generelle og specialiserede AI chatbots samt AI-agenter.
AI-assisterede fagsystemer er endnu ikke udbredte på det tekniske område, men efterspørgslen er der.
”Vi mangler, at fagsystemer i bygge- og miljøregi har lignende løsninger. Vi har efterspurgt det. Det kræver stadig at udbydere af systemer leverer en AI-løsning, der kan bygges videre på, eller tillader at man bygger det ind i deres løsning,” siger en kommune.
For specialiserede AI chatbots er der eksempler på afprøvning af RAG-modeller (Retrieval-Augmented Generation), som kombinerer de store sprogmodeller med indhentning af specialiseret viden. Fx til at assistere byggesagsbehandlere og til at hjælpe sagsbehandlere i en landbrugsafdeling med hjælp til gældende lovgivning.
Bruges til at besvare spørgsmål fra borgere og medarbejdere, fx om affald, byggeri eller teknik, så man kan finde svar uden at kontakte kommunen direkte.
Afprøves i kontaktcentre, så borgere kan få svar via tale fremfor skrift, hvilket gør kommunikationen lettere.
Anvendes i arbejdet med at få digitale systemer til at forstå og gengive tale, blandt andet til intern brug og i servicefunktioner.
Bruges på særlige fagområder som landbrug og byggeri, hvor de hjælper med at finde frem til information i store mængder data og regler.
Anvendes til at omsætte håndtegnede planer til digitale kort og til at opbygge 3D-modeller af byrum, så man kan vise mulige ændringer i byudviklingen.
Bruges til at analysere billeder af veje og stier for at opdage huller og slitage samt til at tælle trafik.
Anvendes til at analysere data, fx prøver fra vandrensning, for at opdage miljøproblemer hurtigere.
Bruges til at måle luftkvalitet, tælle cyklister eller registrere brugen af lokaler, så ressourcer kan styres mere effektivt.
Digitale kopier af bygninger eller byområder bruges til realistiske 3D-visualiseringer, som understøtter planlægning og vedligeholdelse.
Bruges til at automatisere opgaver som dataindtastning, så medarbejderne frigøres til andre opgaver.
Bruges til praktiske opgaver som rengøring, græsslåning og snerydning i driftsområderne.
Bruges i udstillinger og bylaboratorier til at vise, hvordan områder kan komme til at se ud i fremtiden.
Anvendes til at tage billeder og video af bygninger, tage målinger af tage og facader samt til at dokumentere byggeprojekter.
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3090
E-mail: jala@kl.dk