Gå til hovedindhold
/ Virtuelle digitale assistenter

Virtuelle digitale assistenter

Virtuelle digitale assistenter (VDA) kendes i dag fra smartphones (fx Siri på iPhones), hvor de gennem en samtale kan løse alt fra simple til mere avancerede opgaver.

Indhold

    I de seneste år har VDA’er også fundet vej til andre apparater i hjemmet, fx smarte højttalere eller styring af belysning i hjemmet. VDA’er baserer sig på flere teknologier, så som tale- og stemmegenkendelse, tekst-til-tale og deep-learning for at kunne omsætte brugerens tale til et konkret ønske og efterfølgende handling. VDA’ers funktionalitet på dansk er pt. begrænset af deres evne til at forstå og tale dansk.

    Anvendelsesmuligheder i kommunerne

    VDA’er kan agere på brugerens vegne inden for de rammer, som brugeren har defineret. Brugeren kan interagere med løsningen håndfrit og har dermed mulighed for at benytte løsningen, mens vedkommende foretager sig noget andet. VDA’erne kan være tilgængelige på tværs af enheder og kan foretage stadigt mere avancerede handlinger på vegne af brugeren.

    Kan potentielt bruges til at løse følgende udfordringer

    VDA’er kan benyttes til at højne effektiviteten inden for fx sagsbehandling, idet en medarbejder kan undgå ressourcekrævende indtastning på PC eller tablet. VDA’er kan også potentielt højne sikkerheden i arbejdssituationer, fx indenfor vej og park eller transport, idet medarbejdere kan betjene andre redskaber og maskiner, mens de rapporterer via en VDA.

    VDA’er er begrænsede i deres evne til at forstå komplekse forespørgsler, der findes dog hyldevarer, som kan anvendes uden programmering

    Kontakt

    Konsulent

    Laura Skytte Andersen

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3443

    E-mail: lasa@kl.dk

    Relateret indhold