Gå til hovedindhold
/ Chatbots

Chatbots

Chatbots findes i forskellige variationer, men fælles for dem er, at de svarer på spørgsmål stillet i talesprog –både mundtligt og skriftligt. Det vil sige, at chatbotten fører en samtale med en borger eller en kommunal medarbejder.

  • Læs op

Indhold

    Chatbots er baseret på kunstig intelligens, som fortolker brugerens spørgsmål og forsøger at matche disse spørgsmål med de svar, som chatbotten er programmeret med. Spørgsmål, som chatbotten ikke kan matche til relevante svar, viderestilles til fysiske medarbejdere via fx mail, telefon eller sociale medier.

    ​Inden for fagområder med stor borgerkontakt med ens type henvendelser kan chatbots aflaste de medarbejdere, som håndterer telefonopkald og skriftlige henvendelser fra borgere. Over tid kan teknologien have store potentialer, hvis den udvikles i retning af personlige assistenter, som også kan svare på spørgsmål om din personlige sag og udføre handlinger.

    Lige nu har mange kommuner en chatbots på deres hjemmesider, som kan svare på spørgsmål på enten enkelte områder eller over en bredere kam.

    ​Chatbots kan være ressourcekrævende at sætte op, hvis de skal udvikles mere eller mindre fra bundet. Selv om man investerer mange ressourcer i udviklingen af en chatbot, kan det være svært at sikre at den kan besvare alle relevante spørgsmål meningsfuldt.”Det kræver en volumen i henvendelser at få værdi ud af chatbotten. En værdi man kan få ud af chatbots er, at man meget præcist bliver klogere på hvilke spørgsmål borgerne har til kommunen.

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Søren Nørgaard Madsen

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3633

    E-mail: snma@kl.dk

    Relateret indhold