Virtuelle digitale assistenter
Virtuelle digitale assistenter (VDA) kendes i dag fra smartphones (fx Siri på iPhones), hvor de gennem en samtale kan løse alt fra simple til mere avancerede opgaver.
Casebeskrivelser om digitale kompetencer
Til inspiration for lokal dialog om digitalisering og digitale kompetencer i kommunerne er der udarbejdet 11 fiktive casebeskrivelser, der dækker de kommunale opgaveområder bredt. Casebeskrivelserne bygger på virkelige erfaringer, men er anonymiserede.
Værktøjer til dialog om digitale kompetencer
I forbindelse med udarbejdelsen af det digitale kompetencehjul til kommunale medarbejdere, har KL fået udarbejdet et værktøj til brug lokalt.
Politisk fokus på den digitale dagsorden
Hvis teknologi og digitale løsninger er en del af fremtidens møde med borgerne og løsninger på kommunernes store udfordringer, er der behov for, at dagsordenen i højere grad flytter ind på politikernes bord.
KL og COKs kompetenceprogram for digitale kompetencer
KL og COK vil understøtte kommunerne i at tage de næste skridt ind i den digitale tidsalder. Derfor lancerer vi et kommunalt kompetenceprogram, som indeholder tilbud om viden, erfaringsudveksling og kompetenceudvikling til hele den kommunale organisation og til alle 98 kommuner.
Nyt netværk for læringsteknologi skal samle erfaringer om digitale løsninger i skolerne
Der er åbent for tilmelding til Kommunernes Netværk for Læringsteknologi. Her kan kommunerne sparre med hinanden og få ny viden om digitale løsninger i skolen.
Fire korte videoer: Sådan skaber digitale løsninger konkret værdi i kommunerne
Politikerne skal sætte retning for at bruge mulighederne i digitalisering og ny teknologi. I fire korte videoer sætter kommunerne ord og billeder på værdien ved at udnytte digitale løsninger. Videoerne kan bruges til at engagere de lokale politikere til at interessere sig for de mange nye muligheder.
Fagområder
Klik dig videre til et fagområde og læs om digitale og teknologiske tendenser for områdets opgavevaretagelse.
Roskilde Kommune: Taleteknologi bliver en integreret del af fremtidens borgerservice
Roskilde Kommune har netop afsluttet et signaturprojekt, hvor man har afprøvet, om en digital assistent er moden nok til at understøtte telefoniske forespørgsler i borgerservice. Resultaterne er lovende, og kommunen ser et stort potentiale i den videre udbredelse af teknologien.
Digital transformation
Når organisationer får ny teknologi og tager nye digitale løsninger i brug, indgår organisationen i en digital transformation. Den digitale forandring påvirker måden vi leder på, måden vi udvikler på, og måden vi arbejder på. For at komme i mål med omstillingerne skal der særligt fokus på ledelse, kompetencer, brugerinddragelse, gevinster og implementering.