
Velfærdsteknologi
Det fælleskommunale samarbejde om at samle og sprede kommunernes erfaringer med at afprøve og implementere velfærdsteknologi har siden 2013 været forankret i KL’s Center for Velfærdsteknologi. Det har været et ønske at have et særligt fokus på de udfordringer som sundhed-, ældre- og socialområderne oplever, og hvilke muligheder velfærdsteknologi kan tilbyde borgere, medarbejdere og kommunernes planlægning og prioritering.
Der er sket meget i de syv år. Alle kommuner har i dag en bred vifte af velfærdsteknologier i den daglige drift. Velfærdsteknologier anvendes til at udvikle og levere bedre kvalitet for borgerne, holde økonomien i ro, styrke arbejdsmiljøet og tiltrække medarbejdere.
Fra den 1. januar 2021 træder det tredje fælleskommunale digitaliseringsprogram i kraft. I den kommende femårige periode ønsker KL at styrke det fælleskommunale samarbejde om teknologier på alle velfærdsområderne. Derfor samles alle de initiativer i KL, der omhandler teknologier, som kommunerne afprøver og anvender, i Innovations- og teknologienheden. Formålet er at understøtte mulighederne for at de øvrige velfærdsområder kan lære af de erfaringer og kompetencer, som sundhed-, ældre- og socialområderne har opbygget.
Nyhed fra Danske Kommuner
Velfærdsteknologier rummer en række dilemmaer. Først når borgene oplever øget kvalitet, medarbejderne bedre arbejdsmiljø og bedre udnyttelse af kommunens ressourcer er det en succes, lyder det i en fælles erklæring, der blev præsenteret på KL’s Social- og sundhedspolitiske Forum i Aalborg.