Implementering
Organisatorisk forankring er en forudsætning for at realisere gevinster og skabe holdbare forandringer.

Forankring af forandringer
Implementering handler om forandringer. Det kan være mindre forandringer, som organisationen ikke vil blive påvirket særlig meget af. Det kan også være større forandringer, der ændrer grundlæggende på måden at arbejde på.
Fælles for både små og store forandring er dog, at de altid skal passes ind i en eksisterende struktur og kultur.
Forandringerne skal oftest implementeres, fordi organisationen forventer, at de får noget værdi retur. Den værdi omtales også som gevinster, der skal realiseres.
Hvis forandringen ikke forankres i organisationen, kan det være, at gevinsterne ikke realiseres.
Find inspiration til implementering
Implementeringshåndbog
Når et forandringsprojekt starter, er der tit stor fokus på udvikling. I Esbjerg Kommunes håndbog for implementering af forandringstiltag i området Børn og Kultur er præmissen, at der skal arbejdes ligeså målrettet med implementering.
Håndbogen er opdelt i fire faser:
- Fase 1: Forberedelse og forudsætninger for implementeringen
- Fase 2: Udvikling af implementeringsplan – herunder kompetencer, organisatorisk understøttelse og ledelse
- Fase 3: Læring, evaluering og opfølgning
- Fase 4: Forankring og drift
Arbejdsgangsanalyser
Arbejdsgangsanalyser giver fælles forståelse af områder og arbejdsgange. Med arbejdsgangsanalyser får projekt og fagområde et fælles sprog.
Bliv inspireret og find metoder til at komme i gang med KLAR: KL's arbejdsgangsanalysemetode.
Digitale kompetencer
I KL’s Kompetencehjul, kan du læse om fremtidens digitale kompetencer for medarbejdere.
KL har også udarbejdet casebeskrivelser om digitale kompetencer til inspiration.
Realisering af gevinster
Gevinsterne ved en forandring realiseres ofte først, når implementeringen er gennemført.
På denne side kan du finde KL’s og kommuners metodevejledninger og værktøjer til gevinstrealisering.