Kontakt
Marie Aggerstrøm Hansen
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3546
E-mail: maah@kl.dk
Organisatorisk forankring er en forudsætning for at realisere gevinster og skabe holdbare forandringer.
Implementering handler om forandringer. Det kan være mindre forandringer, som organisationen ikke vil blive påvirket særlig meget af. Det kan også være større forandringer, der ændrer grundlæggende på måden at arbejde på.
Fælles for både små og store forandring er dog, at de altid skal passes ind i en eksisterende struktur og kultur.
Forandringerne skal oftest implementeres, fordi organisationen forventer, at de får noget værdi retur. Den værdi omtales også som gevinster, der skal realiseres. Hvis forandringen ikke forankres i organisationen, kan det være, at gevinsterne ikke realiseres.
Når et forandringsprojekt starter, er der tit stor fokus på udvikling men det giver stor værdi at arbejde ligeså målrettet med implementering. Fx i faser:
I KL’s Kompetencehjul, kan du læse om fremtidens digitale kompetencer for medarbejdere.
Gevinsterne ved en forandring realiseres ofte først, når implementeringen er gennemført.
Se KL’s og kommuners metodevejledninger og værktøjer til gevinstrealisering.
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3546
E-mail: maah@kl.dk