Gå til hovedindhold
/ Digital ledelse
/ Digital transformation

Implementering

Organisatorisk forankring er en forudsætning for at realisere gevinster og skabe holdbare forandringer.

  • Læs op

Indhold

    Forankring af forandringer

    Implementering handler om forandringer. Det kan være mindre forandringer, som organisationen ikke vil blive påvirket særlig meget af. Det kan også være større forandringer, der ændrer grundlæggende på måden at arbejde på.

    Fælles for både små og store forandring er dog, at de altid skal passes ind i en eksisterende struktur og kultur. 

    Forandringerne skal oftest implementeres, fordi organisationen forventer, at de får noget værdi retur. Den værdi omtales også som gevinster, der skal realiseres. Hvis forandringen ikke forankres i organisationen, kan det være, at gevinsterne ikke realiseres.

    Inspiration til implementering

    Når et forandringsprojekt starter, er der tit stor fokus på udvikling men det giver stor værdi at arbejde ligeså målrettet med implementering. Fx i faser:

    • Fase 1: Forberedelse og forudsætninger for implementeringen
    • Fase 2: Udvikling af implementeringsplan – herunder kompetencer, organisatorisk understøttelse og ledelse
    • Fase 3: Læring, evaluering og opfølgning
    • Fase 4: Forankring og drift

    Digitale kompetencer

    I KL’s Kompetencehjul, kan du læse om fremtidens digitale kompetencer for medarbejdere.

    Se KL's Kompetencehjul

    Realisering af gevinster

    Gevinsterne ved en forandring realiseres ofte først, når implementeringen er gennemført. 

    Se KL’s og kommuners metodevejledninger og værktøjer til gevinstrealisering.

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Marie Aggerstrøm Hansen

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3546

    E-mail: maah@kl.dk