Digitalisering på socialområdet
Digitale og teknologiske løsninger er med til at skabe sammenhængende borgerforløb, evidensbaserede indsatser, større selvhjulpenhed, tidlige og forebyggende indsatser og bedre kommunikation og koordination mellem myndighed og udfører. De seneste år har der været fokus på datakvalitet, datastandarder og registreringspraksis gennem Fælles Faglige Begreber (FFB) og Voksenudredningsmetoden 2.0 (VUM), som gør det muligt at håndtere samspillet i komplekse borgerforløb.
Arbejdet med data på området handler om deling og adgang til data. Ønsket er, at de rigtige fagpersoner har adgang til den rigtige data, når de skal bruge den. Både data indenfor kommunen og fra andre sektorer. Koordination og samarbejde på tværs af myndigheder skal ske enkelt og effektivt, så medarbejderne har de bedst mulige forudsætninger for at forstå den udsatte borgers situation. Samarbejde mellem myndigheder skal være effektivt, så data deles, hvor de kan. De udsatte borgere og deres pårørende skal ikke have oplevelsen af, at de skal ”bære” oplysninger rundt mellem myndigheder.
Der arbejdes også med at skabe mere struktureret data til praksisnær kvalitetsudvikling – herunder ikke mindst data, der kan danne grundlag for vurdering af effekter af indsatserne for borgerne.
Regeringen og KL besluttede i Økonomiaftalen for 2013, at alle kommuner skulle anskaffe DUBU eller et tilsvarende it-system, for at hjælpe sagsbehandling og dokumentation. Formålet er at sikre en systematisk sagsbehandling i alle kommuner og en bedre faglig og økonomisk styring af det sociale børneområde. I dag ca. 77 pct. af kommunerne DUBU. De øvrige kommuner har andre DUBU-lignende it-systemer, som fx SBSYS og CSC Social, til at understøtte kommunernes sagsbehandling på børneområdet.