Gå til hovedindhold

Digital Fuldmagt

I den fællesoffentlige fuldmagtsløsning kan borgere give støttepersoner fuldmagt til at agere på ens vegne på tværs af offentlige myndigheder. Løsningen understøtter således digital inklusion og myndigheders opgave med at sikre mulighed for partsrepræsentation.

KL har udarbejdet anbefalede fuldmagtspakker i Digital Fuldmagt, som gør det lettere for kommuner og borgere at bruge Digital Fuldmagt.

AI-genereret: Dall·e 2025 03 14 15.26.20 a clean and friendly illustration in a modern, minimalist style, depicting the concept of 'digital power of attorney' (digital fuldmagt). a person is

Indhold

    Det skal være lettere at få hjælp af familiemedlemmer og andre støttepersoner i kontakten med det offentlige. Digital Fuldmagt gør det nemt for borgere at afgive og modtage fuldmagter og at få et samlet overblik over afgivne fuldmagter på tværs af den offentlige sektor.

    Digital Fuldmagt er den fællesoffentlige fuldmagtsløsning, som fremmer digital inklusion ved at understøtte partsrepræsentation digitalt. Med Digital Fuldmagt kan man give støttepersoner fuldmagt til at agere digitalt på ens vegne i forskellige selvbetjeningsløsninger på tværs af offentlige myndigheder. Man kan fx give fuldmagt til, at ens pårørende kan se ens sundhedsjournal, melde flytning osv.  

    Sådan anvender myndigheder  Digital Fuldmagt 

    Digital Fuldmagt bliver anvendt af kommuner og andre myndigheder til at understøtte forvaltningslovens krav om at tilbyde mulighed for partsrepræsentation. Kommuner skal dog fortsat kunne tage imod analoge fuldmagter, da borgere ifølge forvaltningsloven har ret til selv at bestemme fuldmagternes omfang, og myndigheder skal vejlede borgerne om denne mulighed.

    Digital Fuldmagt kan også bruges til at oprette fuldmagter til kontakt. Hvis en støtteperson har fuldmagt til kontakt på et givent område, åbner det mulighed for at støttepersonen inden for dette område kan kontakte myndigheder telefonisk, via Digital Post eller andre kanaler og indgå i dialog med myndigheden om borgerens sag. En forudsætning for at benytte fuldmagter til kontakt er, at myndigheder selv etablerer mulighed for at sagsbehandlere kan se, hvilke fuldmagter en borger har afgivet. Dette er endnu ikke implementeret på det kommunale område.

    Borgere, der har brug for hjælp til Digital Fuldmagt kan både henvende sig til den samlede support og møde op i Borgerservice for at få teknisk hjælp og rådgivning omkring Digital Fuldmagt. De enkelte fagområder i kommunerne slipper altså for selv at stå for denne opgave, når de anvender Digital Fuldmagt.

    KL’s anbefaling til afgrænsning og beskrivelse af fuldmagter

    KL har udarbejdet fuldmagter, der er afgrænset og beskrevet på et forretningsmæssigt niveau med afsæt i kommunernes emnesystematik KLE, så flere kommuner og leverandører kan anvende samme fuldmagt.

    Formålet med de KL-afgrænsede fuldmagter er at løse konkrete udfordringer som borgere og kommuner oplever i forbindelse med anvendelsen af Digital Fuldmagt. Der har vist sig udfordringer ved den kommunale anvendelse af Digital Fuldmagt, fordi kommuner løser samme opgaver, men benytter sig af forskellige selvbetjeningsløsninger og leverandører. KL har i den forbindelse erfaret, at borgere risikerer at miste deres fuldmagter, når kommunen skifter leverandør.

    KL’s anbefalinger til afgrænsning og beskrivelse af fuldmagter skal gøre det lettere for borgere at anvende Digital Fuldmagt og for kommuner at tage Digital Fuldmagt i anvendelse.

    Formålet med KL-afgrænsede fuldmagter er:

    • At sikre, at borgere kan fastholde deres fuldmagter i forbindelse med, at kommunen skifter leverandør af selvbetjeningsløsninger.
        • At borgere, der flytter til en anden kommune, slipper for at oprette nye fuldmagter, hvis bopælskommune og tilflytningskommune anvender samme fuldmagter
        • At borgere lettere kan overskue, hvilke fuldmagter de afgiver.
    • At gøre det lettere for den enkelte kommune at leve op til sit myndighedsansvar i forhold til partsrepræsentation i selvbetjeningsløsninger og i den bredere kontakt mellem borger og kommunen.
    • At gøre det enklere for leverandører at tilslutte kommunale selvbetjeningsløsninger, så det bliver lettere for kommuner at stille krav om anvendelse af Digital Fuldmagt i selvbetjeningsløsninger, der anvendes på tværs af kommuner.

    Find fuldmagtspakker

    KL-afgrænsede fuldmagter er oprettet som fuldmagtspakker i Digital Fuldmagt, så de er lette at tage i brug. KL vil løbende udarbejde flere afgrænsede fuldmagter, så hele det kommunale opgaveområde i princippet vil blive dækket. KL-afgrænsede fuldmagter kan fint anvendes i samspil med andre fuldmagter i Digital Fuldmagt.

    Det er de enkelte kommuner, der skal anmode Digitaliseringsstyrelsen om at aktivere KL-afgrænsede fuldmagtspakker på deres vegne, så de bliver tilgængelige for borgere i kommunen.

    Læs mere om hvordan, find overblik over KL-afgrænsende fuldmagter og konkret tilslutningsvejledning hos Digitaliseringsstyrelsen:

    KL-afgrænsede fuldmagtspakker - Information til Tjenesteudbydere 

    Baggrund og yderligere info

    Læs mere om baggrund, rammer og overvejelser i forbindelse med udarbejdelse af KL’s anbefalinger til afgrænsning af fuldmagter i Digital Fuldmagt i notatet herunder.

    Notatet kan fx være relevant i forbindelse med, at kommuner og leverandører overvejer, om de ønsker at tage anbefalingerne i anvendelse.

    Hvis I savner KL-afgrænsede fuldmagter på konkrete områder, eller hvis I har spørgsmål, er I meget velkomne til at kontakte os.

    Læs notatet:

    Kontakt

    Seniorkonsulent

    Ulla Larney

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3452

    E-mail: ulel@kl.dk