Gå til hovedindhold
/ Velfærdsteknologi
/ Skærme og selvbetjening

7 tip til succesfuld implementering af velfærdsteknologi – baseret på fælles nordiske erfaringer

Velfærdsteknologi har gjort sit indtog i mange kommuner i Danmark, Finland, Norge og Sverige. En opsamling af erfaringer viser, at landene står med en række fælles indsigter, der kan bane vejen for, at flere kommuner får mere succes med velfærdsteknologi. Vi har samlet 7 gode råd her.

17. jan. 2023
  • Læs op

Indhold

    KL har sammen med Nordisk Ministerråd og Nordens Velfærdscenter samlet erfaringer om brugen af velfærdsteknologi på sundheds- og socialområdet i Danmark, Finland, Norge og Sverige. 

    Indsigterne fra de nordiske lande viser, at implementeringen af velfærdsteknologi har en række klare fællestræk på tværs af landegrænser. 

    Helt overordnet viser case-samlingen, at der er stor opbakning til velfærdsteknologiske løsninger fra borgerne i alle fire lande. Borgerne oplever, at fx skærmbesøg og forskellige tryghedsteknologier i hjemmeplejen giver en større fleksibilitet, selvstændighed og tryghed i dagligdagen. 

    Medarbejderne i de fire lande oplever også gevinsterne ret ens. Fx at løsninger, som skærmbesøg og medicin-dispenseringsrobotter, frigør tid, så medarbejderne får mere tid til de borgernære opgaver, som de brænder for. 

    Den svære implementering er et fælles træk 

    Der er også på tværs af landene en række markante lighedstegn ift. udfordringerne med at indfri velfærdsteknologiens gevinster. 

    Først og fremmest tegner der sig et ensartet billede af, at det tager lang tid at komme i mål med den fulde implementering. 

    Det er også et gennemgående træk, at hverken medarbejdere eller borgere omfavner teknologien fra dag ét, og at det kræver oplysning, tillid og tilvænning, før både borgere og medarbejdere bliver fuldt fortrolige med fx kommunikation over video og brugen af diverse tryghedsteknologier.

    Med andre ord spiller forandringsledelse iblandt medarbejdere samt dialog med borgerne en meget væsentlig rolle, hvis man skal have succes med implementering af velfærdsteknologi. 

    Baggrund

    I opsamlingen er der indsamlet erfaringer og resultater fra Uddevalla Kommune i Sverige, Bodø Kommune i Norge, og kommunernes interesseorganisationer, KT, KS og SKR, for henholdsvis Finland, Norge og Sverige.

    Desuden beror opsamlingen på erfaringer fra danske kommuner baseret på caseanalysen Tidsbesparende teknologier med dokumenteret effekt.

    7 tips til succesfuld implementering af velfærdsteknologi 

    Vi har nedenfor samlet 7 gode råd om succesfuld implementering af velfærdsteknologi fra den nordiske case-samling. Rapporten om velfærdsteknologi i Norden kan hentes her.  

    1. Vent til, at teknologien er køreklar og vær bevidst om brugernes behov  

    Det er vigtigt, at en teknologi er moden til at blive taget i anvendelse. Ligeså, er det vigtigt, at der er vished om, at den valgte teknologi matcher brugernes behov.

    2. Kør én implementeringsproces ad gangen  

    Det kræver typisk en stor indsats for flere involverede medarbejdere, når en ny teknologi skal implementeres, imens hverdagens mange opgaver skal løses. Derfor er det en hjælp, hvis der kun iværksættes én større implementeringsproces ad gangen 

    3. Sæt tempoet ned 

    Sæt tempoet ned og sæt tid af til, at medarbejderne kan blive fortrolige med en ny teknologi. Hastværk vil bare føre til usikkerhed, der kan spænde ben, når medarbejderne skal anvende teknologien i praksis.

    4. Lad medarbejdere, som motiveres af det digitale, føre an 

    Giv plads til medarbejdere, som er meget motiveret af de velfærdsteknologiske løsninger. Som digitale ambassadører kan de sprede deres engagement i organisationen. Dog er det vigtigt, at der ikke drives rovdrift på de digitale ambassadørers velvilje.

    5. Hav styr på arbejdsgangene og rollefordelingen

    Når ny velfærdsteknologi skal indtage sin plads og funktion i en organisation, der samtidig løser vigtige opgaver, så er klare arbejdsgange og en tydelig rollefordeling afgørende for succes i processen.  

    6. Snak med personalet om holdningen til velfærdsteknologi

    Det er væsentligt at forstå, reflektere og udfordre medarbejdernes holdning til teknologi. Medarbejderne kan reflektere over, hvordan deres opgave adskiller sig fra teknologien, og hvordan teknologien kan hjælpe til at udføre arbejdet. Det kan føre til ahaoplevelser og fornyet nysgerrighed. 

    7. Velfærdsteknologi skal være en prioritet for alle i organisationen

    Implementeringen af velfærdsteknologi lykkes næppe succesfuldt, hvis det blot er en mindre andel, som interesserer sig for velfærdsteknologien. Det er vigtigt med opbakning på tværs af ledelses- og medarbejderniveauer, så velfærdsteknologien er en prioritet for alle i organisationen.