Gå til hovedindhold
/ Servicedesign
/ Digital transformation
/ Inklusion

Servicedesign og brugerinddragelse

Servicedesign er et værktøj til at skabe bedre løsninger, med bedre brugeroplevelser – til gavn for både borgere og kommuner. Det er vigtigt, at man inddrager brugerne, når man tænker nyt. Med Servicedesign handler det om at identificere de rigtige problemer og løsninger, og ikke bare det vi tror, er rigtigt.

  • Læs op

Indhold

    Kom i gang med servicedesign

    Servicedesign er en brugercentreret disciplin, der med strategiske og praktiske metoder sikrer, at man altid husker borgerens perspektiv i sine beslutninger. Er du ny til servicedesign? Så læs med her, og bliv klogere på, hvordan I kan inddrage brugerne mere systematisk, når I udvikler og forbedrer jeres services.

    Servicedesignværktøjet

    KL har sammen med en række kommuner udviklet Den fælleskommunale værktøjskasse for servicedesign, som er et sæt konkrete metoder, I kan bruge, når I arbejder med nye løsninger eller optimering af driften. Værktøjskasse er en ud af en række af aktiviteter, der skal hjælpe og understøtte kommunerne i at arbejde med servicedesign. Læs om værktøjet her.

    Det Fælles Designsystem

    Det Fælles Designsystem (FDS) skal anvendes af myndighederne, når de udvikler brugergrænseflader til obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger, der tilgås via de fællesoffentlige portaler borger.dk og Virk. FDS gør det nemt for myndigheder og leverandører at udvikle brugervenlige, tilgængelige og ensartede selvbetjeningsløsninger til gavn for både borgere og virksomheder.

    KOM GODT I GANG OG LÆS MERE OM FDS HER.

    Andre cases om Servicedesign

    Mange kommuner har gode erfaringer med at arbejde med servicedesign. Læs om dem her.

    Holstrebro Kommune: Kommunalt køkken udsat for design - nu er borgeren i centrum

    Bedre sammenhæng i overgangen til voksenlivet

    Materialer om Servicedesign

    Denne opstartsguide er til de kommuner, som ønsker at komme i gang med at bruge servicedesign til at skabe sammenhængende og helhedsorienterede services. KL har indsamlet erfaringer og gode råd fra mange af de kommuner, der er godt i gang. Guiden indeholder cases fra flere kommuner, gode råd omkring kompetencer og organisering samt en praktisk workshopguide til at gennemføre et forløb med udgangspunkt i servicedesignværktøjet.

    Hent Sammenhængende brugerrejser - Sådan! her

    Nedenfor ligger en præsentation om servicedesign, som kan downloades, tilpasses og bruges til udbredelse i din egen kommune. Præsentationen supplerer værktøjet og opstartsguiden. 

    Hent Powerpointen I gang med servicedesign her

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Signe Lund Tovgaard

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3273

    E-mail: silt@kl.dk