Gå til hovedindhold
/ Teknologier
/ Digitalisering
/ Digital transformation

Fra automatisering til AI: Se højdespringerne i værdiskabelse på Teknologiradaren 2025

I forbindelse med Kommunernes Teknologiradar for 2025 har KL spurgt kommunerne, hvilke teknologier der skaber størst værdi for dem. I 2025 tegner der sig et klart billede: Kunstig intelligens dominerer på den forventede, fremtidige værdiskabelse, mens automatisering topper på den realiserede værdiskabelse.

24. okt. 2025
AI-generet illustration lavet af DALL-E

Indhold

    656 ledere og medarbejdere har i juni 2025 besvaret KL’s spørgeskemaundersøgelse om deres brug af teknologi og deres oplevelse af værdiskabelse med teknologierne. De har både svaret på, hvilken teknologi, der har skabt størst værdi, og hvilken teknologi, der forventes at skabe størst værdi fremover. Det giver en værdifuld pejling af, hvor der allerede i dag høstes gevinster, og hvor kommuner kan rette fokus de kommende år.

    AI i fagsystemer forventes at skabe størst værdi

    ”Topscoreren på forventet værdiskabelse er en ny kategori, vi har med i Teknologiradaren 2025: AI-assisterede fagsystemer. Mere end hver fjerde respondent har peget på netop denne type teknologi som den, der fremover vil skabe størst værdi for dem,” siger Lasse Jacobsen, konsulent i KL.

    Teknologier der forventes at skabe størst værdi:

    1.    AI-assisterede fagsystemer (26 pct.)
    2.    Specialiserede AI-chatbots (13 pct.)
    3.    Generelle AI-chatbots (12 pct.)
    4.    Videoløsninger (8 pct.)
    5.    AI taleteknologi og RPA (7 pct. for begge)

    Procentsatserne angiver, hvor stor en andel af de kommunale respondenter der har udpeget den pågældende teknologi som den, de forventer vil skabe størst fremtidig værdi. Læs mere om hver enkelt teknologi på undersiderne til Kommunernes Teknologiradar 2025

    AI-assisterede fagsystemer defineres i Teknologiradaren som fagsystemer med indbygget AI, som hjælper medarbejdere med at træffe beslutninger, skrive notater eller foreslå relevante oplysninger. Teknologien arbejder ’bag kulissen’ og foreslår fx journalformuleringer eller lovhenvisninger.

    ”Vi ser en kæmpe efterspørgsel på AI-støtte indbygget direkte i de kommunale fagsystemer. Når potentialet vurderes stort netop her, kan det hænge sammen med, at fagsystemerne rummer en masse fagspecifik data, som kunstig intelligens kan trænes på for fx at blive beslutningsunderstøttende. Der kan være større tillid til at bruge kunstig intelligens integreret i fagsystemer, som medarbejdere i forvejen er fortrolige med, og det kan være nemmere at integrere i nuværende arbejdsgange og dataflows,” forklarer Lasse Jacobsen.

    Sådan bruger kommuner AI-assisterede fagsystemer

    AI-assisterede fagsystemer afprøves i dag i kommunerne særligt i forbindelse med dokumentation, strukturering af data og tekststøtte til svarudkast. På beskæftigelsesområdet er man længst fremme med teknologien, og netop her er forventningerne også højest: Hele 56 pct. af respondenterne på beskæftigelsesområdet peger på AI-assisterede fagsystemer som den mest værdiskabende teknologi i fremtiden.

    Der er også høje forventninger til AI-assisterede fagsystemer på økonomi- og administrationsområdet, på klima-, teknik- og miljøområdet samt på socialområdet. Her er det dog de færreste kommuner, som har konkrete løsninger i afprøvning.

    AI-assisterede fagsystemer placerer sig i Teknologiradarens kategori ”AFPRØV” og er altså endnu ikke kommet helt ind i ”KLAR”. Det baserer sig på, at flere leverandører allerede tilbyder AI-støtte i deres løsninger, men at anvendelsen i kommunerne endnu er på et umodent stadie, hvor der primært er tale om afprøvning eller udrulning i mindre skala. Kommunerne nævner bl.a. overvejelser om eller afprøvning af AI-assisterede fagsystemer i jobcentre, på social- og sundhedsområdet og til håndtering af sociale ydelser

    Teknologien udvikler sig hurtigt, og potentialet for kommunerne vokser tilsvarende. Flere løsninger med AI-assisterede fagsystemer forventes at komme i drift i de kommende år.

    ”Vi vil se flere løsninger med AI indbygget i kommunernes fagsystemer og også en voksende forventning fra ledere og medarbejdere om at have let adgang til AI-funktioner, der er tillid til, og hvor der er styr på det juridiske grundlag,” siger Lasse Jacobsen.

    På anden- og tredjepladsen i forhold til forventet værdiskabelse kommer hhv. specialiserede AI-chatbots og generelle AI-chatbots. Læs mere om disse teknologier og deres anvendelse på undersiderne til Kommunernes Teknologiradar 2025.

    Automatisering har skabt størst værdi i kommunerne

    Teknologiradarens højdespringer på allerede realiseret værdiskabelse er RPA (Robotic Process Automation), som næsten hver fjerde kommunale respondent udpeger som den teknologi, der har skabt størst værdi hos dem. Dermed har RPA væltet videoløsninger af pinden som mest værdiskabende teknologi sammenlignet med Teknologiradaren 2024.

    Teknologier der har skabt størst værdi hos kommunerne:

    1.    RPA (23 pct.)
    2.    Videoløsninger (18 pct.)
    3.    Generelle AI chatbots (15 pct.)
    4.    Cloud (15 pct.)
    5.    Fysiske robotter (5 pct.)

    Procentsatserne angiver, hvor stor en andel af de kommunale respondenter, der har udpeget den pågældende teknologi som den, der har skabt størst værdi hos dem. Læs mere om hver enkelt teknologi på undersiderne til Kommunernes Teknologiradar 2025

    RPA er en moden og udbredt teknologi, der kan efterligne menneskers arbejde i digitale systemer ved at udføre gentagne og regelbaserede opgaver automatisk. I kommunerne bruges teknologien til fx fakturahåndtering, udsendelse af breve og støtte i sagsbehandling, hvilket kan frigøre betydelige ressourcer i administrationen og fx frigive tid til mere borgernære opgaver. RPA kan i mange tilfælde udføre opgaver med minimal risiko for fejl, fordi automatiseringen følger et fastsat regelsæt.

    Teknologien bliver flittigt brugt i mange kommuner, mens andre stadig kun anvender den i mindre skala.

    ”Der kan være et uudnyttet potentiale blandt de kommuner, der ikke har teknologien i fuld drift, eller på de fagområder, hvor anvendelsen fortsat er begrænset. Hvis man kan identificere gentagne opgaver, som følger faste mønstre, bør man overveje muligheden. Her vil potentialet forholdsvist nemt kunne indfris, da der er tale om en moden, og i Teknologiradaren ”KLAR” teknologi,” fortæller Lasse Jacobsen.

    Sådan bruger kommuner RPA

    AI-assisterede fagsystemer afprøves i dag i kommunerne særligt i forbindelse med dokumentation, strukturering af data og tekststøtte til svarudkast. På beskæftigelsesområdet er man længst fremme med teknologien, og netop her er forventningerne også højest: Hele 56 pct. af respondenterne på beskæftigelsesområdet peger på AI-assisterede fagsystemer som den mest værdiskabende teknologi i fremtiden.

    Der er også høje forventninger til AI-assisterede fagsystemer på økonomi- og administrationsområdet, på klima-, teknik- og miljøområdet samt på socialområdet. Her er det dog de færreste kommuner, som har konkrete løsninger i afprøvning.

    AI-assisterede fagsystemer placerer sig i Teknologiradarens kategori ”AFPRØV” og er altså endnu ikke kommet helt ind i ”KLAR”. Det baserer sig på, at flere leverandører allerede tilbyder AI-støtte i deres løsninger, men at anvendelsen i kommunerne endnu er på et umodent stadie, hvor der primært er tale om afprøvning eller udrulning i mindre skala. Kommunerne nævner bl.a.  overvejelser om eller afprøvning af AI-assisterede fagsystemer i jobcentre, på social- og sundhedsområdet og til håndtering af sociale ydelser.

    Værdiskabende video og chatbots

    Videoløsninger er næstmest værdiskabende teknologi i kommunerne. Det er en udbredt teknologi, der ikke bare bruges til møder, men også til at understøtte borgere hjemmefra gennem fx skærmbesøg, digital træning og telemedicin. Teknologien er særligt udbredt på sundheds- og ældreområdet samt på socialområdet, hvor den skaber fleksibilitet, øger borgernes selvhjulpenhed og mindsker transportbehovet.

    Mens potentialet for videoløsninger på nogle områder allerede er realiseret, kan der i fremtiden være gevinster at høste særligt inden for mere specialiserede anvendelser. Det kan fx være i form af telemedicin, hvor der ydes digital, helbredsmæssig rådgivning og behandling, eventuelt kombineret med brug af udstyr til selv at måle fx blodtryk og ilt i blodet.

    Generelle AI-chatbots og cloud indtager hhv. tredje- og fjerdepladsen for værdiskabelse i kommunerne. AI-chatbots fremhæves særligt på kultur- og fritidsområdet, hvor den anvendes til alt fra planlægning til effektivisering. Cloud fremhæves særligt på skole- og dagtilbudsområdet, hvor teknologien muliggør, at elever og lærere kan samarbejde på tværs af platforme.

    Se Kommunernes Teknologiradar 2025

    Kontakt

    Konsulent

    Lasse Jacobsen

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3090

    E-mail: jala@kl.dk