Gå til hovedindhold
/ Velfærdsteknologi
/ Sundhed og ældre
/ Sundhed

Få viden og værktøjer om udbredelse af teknologi fra Kommunernes Teknologipartnerskab

KL har netop afsluttet Teknologipartnerskabet, som siden marts 2023 har hjulpet kommunerne med at sætte skub i den digitale omstilling. Det er der kommet en masse ny viden ud af, som er blevet omsat i en række nye værktøjer målrettet kommuner.

30. okt. 2024

Indhold

    I halvandet år har 33 deltagende kommuner i Kommunernes Teknologipartnerskab fået hjælp til at implementere konkrete teknologier, som sparer tid og løfter borgernes velfærd i kommunerne. Fokus har været på skærmbesøg, digitalt understøttet træning og automatisering af administrative opgaver.

    I partnerskabet har kommunerne udvekslet idéer og fået hjælp til at implementere digitale løsninger, for eksempel skærmbesøg i hjemmeplejen. Partnerskabet har været en ny måde at gennemføre implementeringsunderstøttelse på. Kommunerne har systematisk lært af hinanden gennem styrede drøftelser i klynger og gennem individuel sparring, buddykommune-samarbejde og fællesarrangementer på tværs af teknologispor.

    ”Vi ved, at selvom én teknologi skaber stor værdi i én kommune, er det langt fra givet, at det samme gør sig gældende i en anden. Implementering er svært, og der er ofte mange gode grunde til, at man ikke lykkes med at skabe værdi med teknologierne. Derfor lancerede vi partnerskabet, hvor vi går fra at oplyse om velfærdsteknologi til rent faktisk at hjælpe kommunerne med at dele viden og følge op på nogle helt konkrete mål,” siger Frederik Nordentoft Andersen, kontorchef i KL.

    Partnerskab flytter kommunerne

    Partnerskabet har bidraget til, at flere kommuner er kommet et skridt tættere på at nå deres mål med at udbrede teknologi til gavn for borgere, medarbejdere og organisationen. I Sorø Kommune er man for eksempel gået fra at levere 169 til 1254 skærmbesøg om måneden.

    ”Teknologipartnerskabet har hjulpet os med at skalere skærmbesøg i kommunen, så metoden kommer endnu flere borgere til gavn. Forløbet har holdt os til ilden og den løbende sparring og de mange input fra andre kommuner har givet os nye perspektiver på vores måder at gribe opgaven an på,” siger Charlotte Sørensen, projektleder i Sorø Kommune.

    I Guldborgsund Kommune har partnerskabet også hjulpet med at understøtte arbejdet med at udbrede teknologi. I løbet af partnerskabet er kommunen gået fra at 0 til 4,2 procent af alle borgere i hjemmeplejen modtager digital træning.

    ”Vi deltog i partnerskabet for at få hjælp og inspiration til at komme i gang med den her indsats. Vi er en relativt lille kommune, der godt kan bruge sparringen. Det har været god vidensdeling, og alle kommunerne har haft et fokus på, at vi hjælper hinanden på tværs. Det er virkelig værdifuldt,” siger Marianne Søgaard, centerchef i Guldborgsund Kommune.

    Konkret samarbejde giver størst værdi

    Erfaringerne viser, at der er stor forskel på, hvor langt kommunerne er nået i Teknologipartnerskabet. Det har fungeret bedst at samle sig i en partnerskabskonstruktion om en konkret teknologi, såsom skærmbesøg og digitalt understøttet træning. 

    ”Det fortæller os, at denne slags samarbejder i en partnerskabskonstruktion kræver, at kommunerne har noget meget konkret at samarbejde og sparre med hinanden om,” siger Frederik Nordentoft Andersen.

    Værktøjer til implementering og effektmåling

    Teknologipartnerskabet har vist, at potentialet stadig er stort i kommunerne. Det kræver klare ambitioner og vedholdenhed at lykkes med for alvor at omstille opgaveløsningen gennem brug af konkrete teknologiske løsninger. Og det kræver, at vi bliver endnu bedre til at tænke digitalt først. 

    Med afslutningen af Kommunernes Teknologipartnerskab har KL derfor lanceret fire forskellige værktøjer og modeller til implementering og effektmåling, som alle udspringer af de erfaringer, der er gjort i partnerskabet:

    Inspirationskatalog: AI-løsninger med potentiale for implementering

    Guides til implementering af skærmbesøg og digitalt understøttet træning

    Værktøj til effektmåling af skærmbesøg og digital træning og dialog om anskaffelse af velfærdsteknologi 

    Værktøj til velfærdsteknologisk implementeringstjek til at starte dialogen om, hvordan det går med implementering af en given velfærdsteknologi

    Formålet med alle værktøjerne er at samle læring fra partnerskabet op i konkrete produkter, der kan understøtte det videre arbejde i kommunerne med at udbrede og skabe værdi med teknologi.

    ”Vi står overfor implementering af store reformer i kommunerne og omstilling af opgaveløsningen. Værktøjerne samler en masse læring, som kan inspirere og skabe handling i forhold til det arbejde. Værktøjerne er også relevante set i lyset af den politiske aftale om 'Mere behandling i eget hjem', som forpligter kommunerne til at tilbyde borgere digital genoptræning og skærmbesøg frem mod 2028,” understreger Frederik Nordentoft Andersen. 

    Kontakt

    Konsulent

    Christina Leeson

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3226

    E-mail: capl@kl.dk

    Chefkonsulent

    Marie Aggerstrøm Hansen

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3546

    E-mail: maah@kl.dk