Gå til hovedindhold
Digitalisering og teknologi
/ Digitalisering
/ Velfærdsteknologi

I Københavns Kommune tjekker en computer ansættelsespapirerne — og sparer et årsværk

Københavns Kommunes Machine-Learning-løsning kan aflæse vedhæftede dokumenter som børne- og straffeattester. Det har effektiviseret ansættelsesprocessen, og løsningen har siden 2021 tjekket 57.000 dokumenter og sparet kommunen et årsværk.

02. feb. 2023
  • Læs op

Indhold

    Tidsbesparende teknologier med dokumenteret effekt

    Hvordan løfter vi velfærdsopgaverne i en tid, hvor der bliver færre hænder til at tage sig af opgaverne og flere borgere, der får brug for hjælp?

    Det er et af tidens helt store spørgsmål.

    KL har derfor fået udarbejdet analysen "tidsbesparende teknologier med dokumenteret effekt", som indeholder 10 konkrete cases fra kommunerne, der viser, at kreative, digitale løsninger er en del af svaret.

    Vi har brudt analysens cases ned i mindre dele, og i denne artikel kigger vi på, hvordan Københavns Kommune har haft succes med at bruge Machine Learning til at reducere manuelt arbejde.

    Sådan har Københavns Kommune gjort

    Københavns Kommunes Center for Løn og Personale har udviklet en Machine Learning-løsning (ML-løsning), som hjælper med at visitere dokumenter i forbindelse med ansættelsesprocesser. 

    ML-løsningen scanner blandt andet vedhæftede dokumenter som børne- og straffeattester for problematisk indhold og kontrollerer, om regler er overholdt, for eksempel at en straffeattest ikke må være mere end tre måneder gammel. 

    Siden idriftsættelsen i 2021 har ML-løsningen visiteret mere end 57.000 dokumenter og sparet knap 1 årsværk.

    Effektiv dokumentgenkendelse til at hjælpe presserende ansættelser

    ML-løsningen scanner og analyserer dokumenter vedhæftet i forbindelse med et ansættelsesforløb og vurderer, om den rette information og de rigtige dokumenter er blevet vedhæftet. Hvis ikke, eller hvis ML-løsningen er i tvivl, informeres sagsbehandleren herom, og sagen behandles manuelt. 

    Københavns Kommune valgte at udvikle løsningen hos Center for Løn og Personale for at få en case med høj volumen og adgang til struktureret information. Derudover har der været et konkret behov for at understøtte sagsbehandlerne i forbindelse med ansættelser, fordi Københavns Kommune håndterer mange ansættelser, herunder også mange midlertidige ansættelser med kort varsel og skæve ansættelsesdatoer. 

    Siden implementeringen af løsningen har Center for Løn og Personale oplevet en hurtigere sagsbehandling, bedre kvalitet og administrative gevinster i form af sparet arbejde.

    Med ML-løsningen har Københavns Kommune gennem visiteringen af 57.000 dokumenter formået at reducere den tid, der er anvendt per dokument i ansættelsesprocesser, hvilket har givet en nettobesparelse på knap 315.000 kr. Det svarer til knap 1 årsværk. 

    Beregningen er lavet ud fra den tid, der er anvendt på visitering af de enkelte dokumenttyper omregnet ved en effektiv timepris fratrukket de årlige driftsomkostninger, som er ca. 76.000 kr.

    Stort arbejde i at få medarbejderne til at stole på løsningen

    I dag er både driftsledelsen og sagsbehandlerne glade for ML-løsningen, som hjælper med at sikre en høj ensartet kvalitetssikring i visitationen og mindsker arbejdsbelastningen. Det har dog taget tid for sagsbehandlerne at blive fortrolige med ML-løsningen. 

    I begyndelsen havde medarbejderne ofte et behov for at kontroltjekke, om løsningen nu også havde godkendt de rigtige dokumenter eller havde markeret korrekt de steder, hvor der manglede information. 

    Der har derfor været behov for ekstra tid til at forklare funktionalitet og kvalitet i løsningen. ML-løsningen har i dag visiteret mere end 57.000 dokumenter siden 2021.

    Fakta

    Kommune: Københavns Kommune
    Indbyggertal: 644.431 (2022)
    Teknologi: Machine learning (ML)
    Fagområde: Løn- og personaleadministration
    Periode: 2021-
    Kontakt: Mia Holm Cordes

    Sådan er økonomien 

    Københavns Kommune har udviklet og idriftsat en ML-løsning i samarbejde med Devoteam og Koncern IT. 

    Det samlede investeringsniveau for løsningen er på 1,2 mio. kr., som har dækket udgifter til ekstern leverandør og Koncern IT, udviklingsomkostninger til proof of concept og idriftsættelse af ML-løsningen. Interne timer til Center for Løn og Personale er ikke opgjort. 

    Siden idriftsættelsen af ML-løsningen har Københavns Kommune haft årlige driftsomkostninger på ca. 76.000 kr. Driftsomkostningerne dækker over udgifter til interne ressourcer fra flere teams. 

    Effektiviseringsgevinster er årligt på cirka 427.000 kr. svarende til 0,91 årsværk. Effektiviseringsgevinsten er opnået ved en reduktion i tiden anvendt per dokument, fordi ML-løsningen i dag håndterer kvalitetssikringen i ca. 70 procent af ansættelsessagerne i Københavns Kommune. 

    Samlet har Københavns Kommune i dag en nettogevinst på 315.000 kr. årligt, hvilket betyder, at kommunen forventer en tilbagebetalingstid på lidt under fem år.

    Sådan kommer din kommune godt igang!

    Hav styr på processer, inden du går i gang. Hav en centraliseret kontrol af ansættelser. Saml det rette team fra start. Hav fagområdet og udviklerne med inde over fra start, og hav en udviklingskonsulent til at styre processen. Hav respekt for data. Det kræver en god datakvalitet at kunne bygge ML.

    Hvad kræver det at lykkedes?

    • Organisatorisk forankring
    • Slutbrugerne skal være en fast del af udviklingsprocessen

    Når man igangsætter store udviklingsprocesser, hvor ny teknologi skal indgå i store procesopgaver, har Københavns Kommune oplevet, at det har været vigtigt at inddrage de sagsbehandlere, som har den konkrete indsigt i sagsprocesserne. Det er centralt for det endelige produkt, at sagsbehandlerne indgår i udviklingsarbejdet, og at der etableres et godt samarbejde mellem forretningen og udviklerne, så den rette forretningsforståelse indarbejdes i løsningen, hvilket også sparer udviklingstid i sidste ende.

    • Organisatoriske og tekniske kompetencer
    • Sagsbehandlerne skal blive fortrolige med ML-løsningen for at den bliver en succes

    Det er essentielt for en løsnings succes, at brugerne inddrager ML-løsningen i deres daglige arbejdsgange og bliver fortrolige med den. Københavns Kommune har oplevet, at det er nødvendigt at arbejde aktivt med at ændre sagsbehandlernes adfærd, hvilket tager tid og ofte længere tid end forventet. Det har især fungeret for Københavns Kommune, når lederne har været opmærksomme på at tage ansvaret på sig, så sagsbehandlerne ikke føler, det er deres ansvar, hvis ML-løsningen laver en fejl.

    • Teknologiens modenhed og karakteristika
    • Det tager tid at finde de rette data og at optræne ML-løsningen på disse

    Det har været en meget større opgave end forventet at finde de rette data og sammensætte træningsmaterialet, som ML-løsningen kunne trænes på. Selvom løsningen visiterer en række strukturerede dokumenter, har det vist sig, at der i arbejdet med dokumenter inden for eksempelvis fratrædelser kan være mange måder at formulere en fratrædelse på, hvilket har udfordret træningen af ML-løsningen. Københavns Kommune har blandt andet overvejet om skabeloner eller elektroniske blanketter kan løse denne udfordring.

    Om løsningen: Machine Learning

    ML anvender kunstig intelligens til at træne præ-definerede modeller med data. Datamodellerne kan med ML løse en række veldefinerede opgaver, hvor der kan sikres en høj træfsikkerhed i opgaveløsningen, da ML løbende trænes ved anvendes af nye datapunkter. Det kræver ofte en kompetent dataanalytiker at opbygge og vedligeholde en ML-datamodel, hvor man skal være opmærksom på at undgå biases og utilsigtet forskelsbehandling i opgaveløsningen.