Bliv inspireret af andre kommuner: Sådan kan du bruge teknologiradaren
Vi giver her tre tips til, hvordan man kan anvende Teknologiradaren på tre forskellige niveauer baseret på, hvordan andre kommuner har anvendt radaren
Kommunernes Teknologiradar er et digitalt værktøj, som viser forskellige teknologiers modenhed i kommunerne. Det er et orienterings- og dialogredskab, som kommuner kan bruge i drøftelser og prioriteringer af teknologier og digitale løsninger i deres egen kommune.
Men hvordan kan man helt konkret bruge den? Hvem skal man drøfte den med og hvordan? Vi har nedenfor samlet nogle forslag til jeres arbejde med Teknologiradaren.
Brug Teknologiradaren til at få overblik over og prioritere teknologi
Radaren kan bruges til at få et overblik over modenheden og udbredelsen af teknologier i kommunerne. Det er med til at sikre, at I udbreder teknologi, der har de bedst mulige forudsætninger for at gavne opgaveløsningen. Af den grund foreslår vi, at I bruger radaren som et grundlag for at prioritere imellem teknologier, når I udvikler kommunens services og måden I løser opgaverne på.
Brug Teknologiradaren til en dialog på forskellige niveauer i kommunen
I kan bruge Teknologiradaren til at starte en dialog på forskellige niveauer i jeres kommune. Det kan være i jeres digitaliseringsteam, i direktionen, iblandt politikerne eller på fagområderne.
1. Drøftelse i jeres digitaliseringsteam, - afdeling, eller -styregruppe
Brug radaren iblandt jer, som arbejder dedikeret med digitalisering og teknologi og drøft spørgsmål, såsom: Har vi overblik over, hvilke teknologier der bliver brugt i kommunen? Bruger vi vores ressourcer klogt, og orienterer vi os imod AFPRØV- og KLAR-teknologierne?
Vejle Kommune
Vejle Kommune har udarbejdet deres egen teknologiradar tilpasset kommunen, både i forhold til inddeling af teknologier, modenhed og cases. Formålet er, at man internt i Vejle Kommune kan få indsigt i. hvordan organisationen arbejder med digitalisering, samt bidrage til øget samarbejdet på tværs. Teknologiradaren bidrager samtidig med inspiration til brug af konkrete teknologier, samt på hvilke områder forvaltningerne kan lære af hinanden. Læs mere om Vejle's radar her.
Svendborg Kommune
I Svendborg Kommune brugte de radaren i digitaliseringsteamet til at plotte Svendborg ind i radaren ved at tegne skyer rundt om hver teknologipunkt i radaren ud fra hvor Svendborg lå i forhold til gennemsnittet. Den kortlægning tog de med til direktionen.
Holbæk Kommune
I Holbæk Kommune drøftede de teknologiradaren i deres Styregruppe for digitalisering og velfærdsteknologi. Den bidrog til dialog omkring yderligere muligheder og forventninger til digitalisering af kommunen. Radaren har også været anvendt i dialoger med kerneområderne for at tydeliggøre de teknologiske muligheder og dermed bidraget til et fælles udgangspunkt for den digitale udvikling.
2. Spil op til direktion eller politikere
Brug radaren til at drøfte teknologiudbredelsen i kommunen med jeres direktion eller politikere. I kan med afsæt i Teknologiradaren drøfte spørgsmål, såsom: Er vi nysgerrige på at bruge ny teknologi til at forandre borgernes hverdag og løsningen af opgaver? Er det en prioritet og lykkedes vi med at implementere de mest modne teknologier og forankre dem i organisationen, så de giver værdi?
Sorø Kommune
I Sorø Kommune har de særligt kigget på KLAR-teknologierne. KLAR-teknologier er teknologier i radaren, der er vurderet klar til implementering, hvor der findes bred kommunal erfaring og mange eksempler på tværs af fagområder. Sorø har brugt KLAR-teknologierne til at vurdere, hvor de skal rykke og ikke vente længere med at prøve teknologierne af. Med det billede af KLAR-teknologierne vil kommunen motivere politikerne til at prioritere ”Hverdagsdigitalisering” – digitalisering, hvor man har teknikken og viden til at implementere inhouse, og der-for hurtigt kan gå i gang. Politikerne skal for budget 2021 beslutte om de skal oprette en investeringspulje til bl.a. ”Hverdagsdigitalisering”, for at sikre kapaciteten til at rykke hurtigt.
Svendborg Kommune
I Svendborg Kommune holdt stabschefen og en digitaliseringskonsulent et oplæg for deres direktion om det teknologiske landskab i kommunen placeret i forhold til gennemsnittet på teknologiradaren. Det gav input til hvor kommunen var henne rent teknologisk og en drøftelse af, hvilken tilgang til teknologi, de havde i kommunen.
Allerød Kommune
I Allerød Kommune har de indtænkt teknologiradaren i kommunens digitaliseringsstrategi 2020. Strategien er forankret i direktionen, digitaliseringsstrategiens temaer er defineret af kommunens økonomiudvalg, og drøftet i kommunens øvrige politiske udvalg. Det er fortsat under udarbejdelse og skal drøftet i økonomiudvalget til august. Teknologiradaren er indtænkt i Digitaliseringsstrategien som væsentligt værktøj til at skabe teknologisk indsigt og overblik, og bliver et pejlemærke på indfrielse af strategiens intension, og således målrette den digitale indsats til gavn for kommunens borgere.
3. Dialog på fagområder
Teknologiradaren består af én samlet radar samt otte fagspecifikke radarer. Disse viser teknologilandskabet på de enkelte fagområder. De fagspecifikke radarer kan I bruge til at tage en dialog om teknologiudbredelse på et specifikt fagområde.
Dialogen kan fx være faciliteret af en digitaliseringskonsulent eller foregå på et temamøde om digitalisering og teknologi på fagområdet. Her kan I eksempelvis drøfte spørgsmål, såsom er vi nysgerrige på, hvordan vi kan bruge ny teknologi til at forandre borgernes hverdag og løsningen af opgaver? Er vi orienteret imod AFPRØV- og KLAR-teknologierne?
Allerød Kommune
I Allerød Kommune har de fx brugt radaren på de tekniske områder til at lade sig inspirere og udfordre omkring digital modenhed og muligheder, en proces der fortsat foregår. Fagområderne har, faciliteret af kommunens digitaliseringskonsulenter, en diskussion af, hvordan det teknologiske billede ser ud på området, og hvor man gerne vil bevæge sig hen fx inden for ”Smart City”, IoT, Droner m.v. for at sikre robust drift og god borgerservice. Radaren har gjort det nemt at forholde sig struktureret til emnet, og breder debatten ud til mange forskellige teknologier.
Bestil en kommunerapport og få konkret viden om teknologiudbredelse i jeres kommune
Hvis I ønsker at understøtte jeres dialog om teknologi i jeres kommune, med et specifikt indblik i jeres egen teknologiudbredelse, så kan I bestille en kommunerapport.
Kommunerapporten bygger på de besvarelser, som KL har modtaget fra alle 98 kommuner, i forbindelse med udvikling af Teknologiradaren.
Kommunerapporten sammenholder desuden jeres specifikke teknologiudbredelse med den gennemsnitlige udbredelse af teknologi i kommunerne. Det sammenligningsgrundlag kan I bruge aktivt i jeres dialog på de forskellige niveauer i jeres kommune.
Bestil en kommunerapport
I kan bestille en kommunerapport ved at skrive til mailen Videncenter@kl.dk.
Når vi har kvitteret for jeres mail, kan der gå op til to uger før, I modtager den færdige rapport.