Gå til hovedindhold
/ Digitalisering

Når kommuner arbejder sammen

- kan der være store gevinster at hente.

Indhold

    Udvikling af it og digitalisering

    Monopolbruddet har skabt rum for, at rammearkitekturen kan bevirke øget konkurrence samt billigere og bedre digitale løsninger. Ansvaret for digitaliseringen ligger nu hos den enkelte kommune - og i fællesskab.

    Her er der store udviklings-og implementeringsopgaver som følge af fælles og egne digitale strategier og øget samarbejde i bredere forstand - også på det digitale område - kan samlet bidrage til udvikling af velfærden og finde nye veje i kommunestyret.

    Specialiserede kompetencer i samarbejdet

    Grundet monopolbruddet og en lang række andre digitale projekter har kommunerne brug for specialiserede kompetencer for at styre udviklingen - herunder især i forhold til monopolbruddet og indhøstning af gevinsterne af rammearkitekturen.

    De specialiserede kompetencer er i høj kurs og kan være svære at fastholde for mange kommuner. Et samarbejde på tværs af kommuner om bl.a. de specialiserede kompetencer inden for it og digitalisering kan være en del af løsningen for at styre og høste gevinsterne ved de mange initiativer.

    Kommunerne går sammen om it-anskaffelser

    På tværs af landet indgår kommunerne i mange former for samarbejde - også når det kommer til it-anskaffelser.

    Videncentret har udarbejdet en oversigt over fælleskommunale it-samarbejder, hvor du kan læse om samarbejdernes formål og se hvilke kommuner, der er med.

    KOMBIT - fælleskommunale løsninger og infrastruktur

    Gennem KOMBIT anskaffes fælleskommunale løsninger, fagsystemer og infrastruktur. På KOMBITs hjemmeside kan du læse om løsningerne og KOMBITs projekter. 

    SKI

    Kommunerne anskaffer også it-rådgivning, løsninger og hardware gennem rammeaftaler hos Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI).

    Materiale og eksempler til anvendelse i forbindelse med opbygningen af et fælleskommunalt samarbejde.

    Gode eksempler og vejledninger

    Inspiration til et fælleskommunalt netværk kan for eksempel findes i Netværket for Elektronisk Arkivering. Netværket består af 26 kommuner, der sammen fokuserer på at løse opgaver forbundet med elektronisk arkivering.

    Der kan også findes gode idéer i det inspirationskatalog, som KL og Finansministeriet har bedt Devoteam om at udarbejde, samt vejledninger og gode råd til etablering af et fælleskommunalt samarbejder. Læs dem nedenfor.

    Styrker og udfordringer ved modeller for kommunale samarbejder
    Til topledere og politikere
    Inspirationskatalog
    Proces for etablering af kommunale samarbejder
    Standardvedtægter

    Dokumenter

    Kontakt

    Vicekontorchef

    Ken Rindsig

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3251

    E-mail: knr@kl.dk