Kontakt
Signe Lund Tovgaard
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3273
E-mail: silt@kl.dk
Christoffer Lindved Dithmer
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3089
E-mail: chld@kl.dk
I projektet skal vi sammen med kommuner undersøge, hvordan AI kan hjælpe med at omsætte tungt myndighedssprog til klart, borgernært sprog. Målet er, at borgerne lettere kan forstå brevene fra kommunen og handle på dem. Vær med i projektet – søg senest den 23. januar 2026.
Illustrationen er lavet ved brug af generativ AI
Mødet med den digitale offentlige sektor udfordrer fortsat mange borgere.
En central barriere for digital inklusion er, at digitalisering stiller høje krav til skriftlighed, da kommunikation mellem borger og myndighed foregår på skrift i Digital Post og i digitale selvbetjeningsløsninger.
Kommunerne sender hver dag tusindvis af digitale breve til borgerne om alt fra hjælpemidler til pladsanvisninger, men alt for mange borgere har svært ved at forstå de breve, de modtager. Konsekvensen kan være, at borgerne bliver utrygge og ikke forstår deres situation og handlemuligheder. Det er vigtigt, at vi løbende genbesøger den digitale kommunikationen til borgerne og sikrer, at den er til at forstå for flere.
Projektet skal gøre det lettere for kommuner at forbedre deres breve og dermed hjælpe borgerne med forståelsen af deres situation og handlemuligheder.
Omkring 18 procent af befolkningen har udfordringer med det digitale - enten fordi de ikke bruger offentlige digitale løsninger, fordi de har svært ved det digitale, eller fordi de har svært ved at navigere i den offentlige sektor. Læs mere i Digitaliseringsstyrelsens rapport:
Mange kommuner har allerede arbejdet med bedre tekster, breve og brevskabeloner, men der er stadig generelle udfordringer:
Kommuner bruger mange ressourcer på at vedligeholde brevskabeloner og sikre klar kommunikation. AI kan understøtte denne opgave – men kun i samspil med medarbejdernes faglige vurderinger
Med projektet vil vi sammen med kommuner afprøve, hvordan AI kan hjælpe med at oversætte myndighedssprog til klart, borgernært sprog i samspil med medarbejdernes, fx sagsbehandlernes faglighed.
Vi vil blandt andet undersøge:
Vil I være med til at afprøve, hvordan AI kan løfte kvaliteten af jeres skriftlige kommunikation til borgerne – og dele erfaringer med andre kommuner? Søg om at være med senest den 23. januar 2026.
For at komme med i projektet skal kommunen:
Som deltagerkommune får I:
Ansøgningsfristen er den 23. januar 2026.
I projektet har vi kapacitet til at have omkring syv kommuner med i projektet.
Får vi ansøgninger udover de syv, vil vi lægge vægt på, at ansøger kan demonstrere en vis volumen i breve, som kan indgå i projektet.
Der bliver desuden lagt vægt på, at ansøger kan demonstrere, at der er dedikeret ressourcer til projektet samt ledelsesmæssig opbakning. Det vægtes positivt, hvis der er en dedikeret projektleder og allerede er lavet aftale med et fagområde, hvor teknologien kan afprøves.
Op mod 18 procent af voksne danskere har ifølge Børne- og undervisningsministeriet svage læse og skrivefærdigheder. Det svarer til ca. 0,6 mio. Men udfordringerne med at forstå myndighedernes breve udspringer ikke kun af det. To faktorer gør det svært:
I perioden 2023-2024 har KL i regi af Kommunernes digitaliseringsprogram arbejdet med bedre breve, som blandt andet indebar at udvikle en skriveguide og tænke-højt-protokol til brevudviklingen i kommunerne.
Læs mere om demonstrationsprojektet om bedre breve
Pilotprojektet, AI til borgerkommunikation, arbejder videre med viden og indsigter fra bedre breve samt en videreudvikling af skriveguiden til det gode brev, så den også kan anvendes i kombination med AI-services.
Hent skriveguiden til det gode brev (pdf)
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3273
E-mail: silt@kl.dk
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3089
E-mail: chld@kl.dk