Gå til hovedindhold

AI til borgerkommunikation

I projektet skal vi sammen med kommuner undersøge, hvordan AI kan hjælpe med at omsætte tungt myndighedssprog til klart, borgernært sprog. Målet er, at borgerne lettere kan forstå brevene fra kommunen og handle på dem. Vær med i projektet – søg senest den 23. januar 2026.

Illustrationen er lavet ved brug af generativ AI

Indhold

    Mødet med den digitale offentlige sektor udfordrer fortsat mange borgere.

    En central barriere for digital inklusion er, at digitalisering stiller høje krav til skriftlighed, da kommunikation mellem borger og myndighed foregår på skrift i Digital Post og i digitale selvbetjeningsløsninger.

    Kommunerne sender hver dag tusindvis af digitale breve til borgerne om alt fra hjælpemidler til pladsanvisninger, men alt for mange borgere har svært ved at forstå de breve, de modtager. Konsekvensen kan være, at borgerne bliver utrygge og ikke forstår deres situation og handlemuligheder. Det er vigtigt, at vi løbende genbesøger den digitale kommunikationen til borgerne og sikrer, at den er til at forstå for flere.

    Projektet skal gøre det lettere for kommuner at forbedre deres breve og dermed hjælpe borgerne med forståelsen af deres situation og handlemuligheder.

    Mange har svært ved det digitale

    Omkring 18 procent af befolkningen har udfordringer med det digitale - enten fordi de ikke bruger offentlige digitale løsninger, fordi de har svært ved det digitale, eller fordi de har svært ved at navigere i den offentlige sektor. Læs mere i Digitaliseringsstyrelsens rapport:

    "Borgernes møde med den digitale offentlige sektor – med fokus på dem, der oplever udfordringer", 2025

    Kendte udfordringer

    Mange kommuner har allerede arbejdet med bedre tekster, breve og brevskabeloner, men der er stadig generelle udfordringer:

    • Det er en stor opgave at vedligeholde skabeloner og sikre kvalitet over tid
    • Sagsbehandlere er ikke sprogeksperter
    • Spændet mellem jura og brugervenlighed opleves som en barriere

    Kommuner bruger mange ressourcer på at vedligeholde brevskabeloner og sikre klar kommunikation. AI kan understøtte denne opgave – men kun i samspil med medarbejdernes faglige vurderinger

    Tre projektmål

    Med projektet vil vi sammen med kommuner afprøve, hvordan AI kan hjælpe med at oversætte myndighedssprog til klart, borgernært sprog i samspil med medarbejdernes, fx sagsbehandlernes faglighed. 

    Vi vil blandt andet undersøge:

    1. Hvordan AI konkret kan støtte fx sagsbehandlere i at skrive og omskrive breve
    2. Om en AI-løsning kan få flere borgere til at forstå og handle på brevene – og dermed styrker digital inklusion
    3. Om løsningen kan skaleres på tværs af kommuner og mange hund-rede brevskabeloner

    Vær med i pilotprojektet

    Vil I være med til at afprøve, hvordan AI kan løfte kvaliteten af jeres skriftlige kommunikation til borgerne – og dele erfaringer med andre kommuner? Søg om at være med senest den 23. januar 2026. 

    Krav til deltagerkommuner

    For at komme med i projektet skal kommunen:

    • Stille en AI-løsning til rådighed (valgfri leverandør)
    • Udpege et fagområde, hvor teknologien skal afprøves
    • Sikre ledelsesmæssig opbakning
    • Udpege en projektleder/koordinator, der kan drive processen
    • Deltage aktivt i workshops og videndelingsmøder
    • Dokumentere den oplevede værdiskabelse af projektet lokalt

    Det får I

    Som deltagerkommune får I:

    • Fælles læringsforløb med andre kommuner, der står med samme udfordringer
    • Sparring fra et ekspertpanel. KL stiller et ekspertpanel til rådighed, der kan støtte jer på workshops og sparringsmøder gennem hele forløbet. Panelet består af specialister med: teknisk viden om AI-løsninger, erfaring fra lignende projekter, kommunikationskompetencer
    • Juridisk indsigt
    • 50.000 kr. til egen disponering i projektet som fx kan anvendes til indkøb af løsning, transport, kompetenceløft mv.

    Ansøg om at være med i projektet

    Ansøgningsfristen er den 23. januar 2026.

    Søg om at være med i projektet om AI i borgerkommunikation

    Evalueringskriterier

    I projektet har vi kapacitet  til at have omkring syv kommuner med i projektet.

    Får vi ansøgninger udover de syv, vil vi lægge vægt på, at ansøger kan demonstrere en vis volumen i breve, som kan indgå i projektet. 

    Der bliver desuden lagt vægt på, at ansøger kan demonstrere, at der er dedikeret ressourcer til projektet samt ledelsesmæssig opbakning. Det vægtes positivt, hvis der er en dedikeret projektleder og allerede er lavet aftale med et fagområde, hvor teknologien kan afprøves. 

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Signe Lund Tovgaard

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3273

    E-mail: silt@kl.dk

    Konsulent

    Christoffer Lindved Dithmer

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3089

    E-mail: chld@kl.dk