Gå til hovedindhold
/ Informationssikkerhed
/ Data, etik og sikkerhed

Awareness om informationssikkerhed

De fleste brud på sikkerheden sker, fordi medarbejdere kommer til at begå fejl. Antallet af disse fejl kan minimeres ved at skabe en høj sikkerhedsbevidsthed - eller 'awareness' - blandt kommunens medarbejdere. Nedenfor kan du finde en række værktøjer, du kan bruge i arbejdet med at øge awareness i din organisation.

08. dec. 2023
  • Læs op

Indhold

    Awareness om informationssikkerhed

    KL har har bidraget til en generel borgerrettet kampagne, med henblik på at øge awareness blandt alle borgere.

    Læs mere om informationskampagnen: Sikker Digital

    Awareness til undervisere

    Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner har udarbejdet en gratis sikkerhedspakke, som kan understøtte en god sikkerhedskultur på skolerne. Pakken er med til at uddanne lærere og andre medarbejdere i informationssikkerhed og håndtering af skolers fortrolige informationer med konkrete råd om god sikkerhedsadfærd.

    Sikkerhedspakken består blandt andet af to PowerPoint-shows og en quiz om informationssikkerhed. Materialet omhandler eksempelvis brugen af sociale medier, sms'er og oplysninger på papir.

    Sikkerhedspakken kan hentes her. (zip-fil)

    Er du aware?

    KL har bidraget til en række materialer om kompetencer i informationssikkerhed, som findes på siden Er du aware?. (Link)

    Der er ca. 490.000 personer ansat i kommunerne. Personer, som også er borgere i Danmark, og bruger netbank, sender mails samt handler på nettet. Men er vi dygtige digitale borgere? Så dygtige, at vi kan spotte om den hjemmeside, vi handler på, er sikker? At vi kan give tips og tricks til borgere eller familiemedlemmer, der har brug for hjælp til at spotte de digitale tricktyve?

    Hvis du, som kommunal ansat og borger er i tvivl om, hvordan du spotter digitale fælder, så et kig på Sikker digital hverdag på sikkerdigital.dk

    Der er spændende videoer og du kan teste dig selv: Hvor god er du til at spotte digitale fælder? Eller dyste med dine elever eller dit barn.

    Det hele er til fri afbenyttelse på biblioteket, borger pc’erne, i undervisningen eller hjemme sammen med familie og venner.

    Sikker digital hverdag

    Undgå at blive offer for digitale tricktyve. Lær at spotte de digitale fælder. I oktober måned sætter vi fokus på at træne din digitale adfærd, så du bliver mere sikker på nettet.

    Gå til Sikkerdigital.dk/borger

    Kampagnen er udarbejdet Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner i samarbejde med politiet og Finans Danmark. Center for Cybersikkerhed, Erhvervsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen, Justitsministeriet, Forbrugerrådet Tænk og e-mærket bidrager også til kampagnen.

    Sådan spotter du en fupbutik

    Heldigvis er de fleste fupbutikker nemme at spotte, hvis du ved, hvad du skal kigge efter.

    Læs her hvordan du spotter en fupbutik. 

    Sådan spotter du falske profiler

    Svindlerne dækker sig ofte bag falske profiler. Men du kan lære at spotte dem.

    Læs her hvordan du spotter falske profiler. 

    Uddannelse af medarbejdere er et vigtigt led i at øge niveauet for informationssikkerhed i en kommune. Én type af uddannelse er e-læring, der består i korte interaktive kurser på nettet - se nedenfor hvilke kurser, KL har bidraget til at udvikle.

    E-læring til ledere og medarbejdere

    KL, Danske Regioner og Staten har fået udviklet 5 e-læringsmoduler om informationssikkerhed til offentligt ansatte. Der er 3 moduler rettet mod medarbejdere og 2 moduler rettet mod ledelsen. Det anbefales at ledelsen også tager de medarbejderrettede moduler.

    Materialet består i en række videoer, hvor den e-lærende bliver præsenteret for en række dilemmaer forbundet med informationssikkerhed i dagligdagen. Ville du tale i telefon om en sag, mens du venter på bussen? Ville du bruge et gratis Wifi på en cafe på din arbejdscomputer?

    Modulerne er gratis at bruge for offentlige myndigheder og er sendt ud til alle kommuners ansvarlige for arbejdet med informationssikkerhed.

    Materialet kan desuden downloades via en SFTP server på følgende adresse: sftp.kl.dk. Adgangen kræver følgende brugernavn og adgangskode.

    sftpreadonly

    ynvEa9RQxeHwJBvC

    Rådhus med fire afdelinger, borgerservice, specialister, it og øvrige. Billedet har også logoer for hhv. Erduaware.dk, Fremfærd Borger, HK og KL

    På siden findes et værktøj til at arbejde med kompetencer i informationssikkerhed på rådhuset, en række dilemma-videoer samt gode råd til arbejdet med sikkerhed.

    Tips og tricks til informationssikkerhed

    • Se om din mailadresse optræder i kendte databaser over stjålne informationer på:
      www.haveibeenpwned.com
    • Forbrugerrådet Tænk har lavet en app kaldet 'Mit Digitale Selvforsvar', hvor du kan følge med i aktuelle trusler inden for eksempelvis mal- og ransomware. Hent den gratis til:

    Kontakt

    Konsulent

    Jette Larsson

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3227

    E-mail: jela@kl.dk