Kontakt
Søren Frederik Bregenov-Beyer
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3909
E-mail: sfb@kl.dk
Mange kommuner arbejder med løsninger baseret på kunstig intelligens. Her på siden lister vi virksomheder, der sender os oplysninger om deres erfaringer og kompetencer med løsninger baseret på kunstig intelligens.
Flere kommuner har efterspurgt viden om, hvilke virksomheder der har erfaringer og kompetencer inden for kunstig intelligens. Vi har derfor lavet dette simple markedsoverblik, som leverandører kan sende relevante oplysninger til om deres produkter og services.
Overblikket giver ikke et fuldkomment overblik over markedet, men kan være en hjælp til kommuner, når de skal navigere i et relativt nyt og differentieret marked.
Ønsker I at finde ud af, hvor langt I kan komme med jeres it-projekt ved at tilføje digital teknologi fra den øverste hylde? Hos os sparer I udviklingstimer, da vi kan trække på vores digitale ”byggeklodser” og komponenter, hvilket sikrer jer den rette skræddersyede løsning.
Er løsningen tilpasset et særligt område/ en særlig opgave?:
Nej
Er løsningen integreret til et fagsystem?:
Nej
Dataanalyse med AI
Visuel AI
AI-sprogteknologi
Udnyt jeres AI-potentiale - få en analyse og en plan
Tæt på borgeren – borgerrettede teknologier
Dansk Sprogmodel Konsortium - Danske sprogmodeller kan blive et guldæg for kommunerne.
Jesper Rosleff
E-mail: jesper.rosleff@alexandra.dk
Telefonnummer: + 45 20 85 90 20
Virksomheden er indmeldt d. 16. september 2024
PrivateGPT integrerer funktionaliteten fra ChatGPT med stærk fokus på datasikkerhed og overholdelse af GDPR. Alle brugerdata og interaktioner forbliver inden for Microsoft Azures platform i Europa, hvilket sikrer fortrolighed og beskyttelse mod uautoriseret adgang.
PrivateGPT leverer løsninger til blandt andet Punktum.dk, der i praksis varetager infrastrukturen for det danske internet.
Kommunen kan oprette egne og flere GPTs og selv tilpasse og træne dem på egne data.
Jørgen Juul
Email: jj@privategpt.dk
Telefon: +45 20730950
Senest opdateret 11.04.2024
Ja
Løsning til sagsbehandling i Norratalje Kommune i Sverige.
Ja
Erhvervsstyrelsen.
Ja
Vi arbejder på tværs af alle sektorer med praktisk implementering af AI modeller.
Ja
Vi har mulighed for at sikre Transparent, Fair and Explainable AI, og har herunder blandt andet implementeret omkring 70 Impact Assesments i vores platform, inklusiv EU Ethical Guidelines for AI, som vi også har medvirket til at udvikle.
Mikael Munck
Telefon: 51595050
Mail: mmu@2021.ai
Nej
Nej
Ja
Udviklet og leveret AI-modeller der er i produktion i dag
Ja
Skaber transparente modeller med egenudviklet teknologi der gør det muligt at se og evt. fjerne bias i modellen (ex. køn, race etc.)
Jonas Nygreen
Telefon: 60551005
Email: jonas.nygreen@abzu.ai
Ja
Til kommunernes Teknik og Miljø afdelinger, har vi leveret forudsigelser af rimfrost på vejene. Gennem vores model på rimfrost, har vi hjulpet kommunerne med at får et større indblik i hvordan rimfrost og ved behovet for saltning udvikler sig. Det betyder at Teknik og Miljø kan planlægge saltningen og dermed spare mange penge ved at salte mere optimeret. Vi arbejder endvidere på modeller for forudsigelse af vand (og dermed oversvømmelse og overløb), som vi kører forsøg med i løbet af sommeren 2020.
Ja
Til nogle af landets universiteter arbejder vi i øjeblikket på en række machine learning modeller. Formålet er at optimere brugen af deres CTS anlæg. Det skal bemærkes, at løsningen først forventes at være i produktion i september 2020.
Ja
Til nogle af Danmarks største virksomheder, har vi arbejdet på optimering af forretningsprocessor ved brug af machine learning modeller. Indenfor support har vi blandt andet leveret modeller, der kan forstå og tildele over 80% af sagerne korrekt.
Ja
Vi følger de etiske principper og retningslinjer fra Microsoft indenfor kunstig intelligens.
Thomas Martinsen
Telefon: 51257228
Email: thomas@bluefragments.com
Ja
Vores kunder sparer tid med mere præcis analyse via AI/ML og får nye indsigter på tværs af data
Ja
Indsigt i trends og mønstre i uddannelsessektoren - supplement til ledelsesbeslutninger
Ja
Ja
Som udgangspunkt overholdes alt i forhold til GDPR
Tina Holm Mikkelsen
Telefon: 22181414
Email: thm@bluesight.dk
Ved ikke
Ved ikke
Ja
Analyse af hvornår og hvorfor besøgende ringer
Ja
Overordnede adfærdsmønstre og ikke individuelle adfærdsmønstre
Mads-Emil Gellert Larsen
78792222
hello@bmetric.com
Ja
Optimering og Proces Forbedringer i Kommuner
Ja
Optimering og Proces Forbedringer i Regioner
Ja
Finans, Medicinal, Ordre Producerende virksomheder, Sundhedsvæsen
Ja
GDPR
Henrik Vester
53808031
hnv@breakawai.com
Ja
Hyper automation" integrerede løsninger, tekstanalyse ift. beslutningsstøtte, håndskriftsgenkendelse og mailsortering.
Ja
Hyper automation" integrerede løsninger, tekstanalyse ift. beslutningsstøtte, håndskriftsgenkendelse og mailsortering.
Ja
Hyper automation" integrerede løsninger, tekstanalyse ift. beslutningsstøtte, håndskriftsgenkendelse og mailsortering.
Ja
Dataetik er et af Carves specialistområder. De dataetiske principper følger de europæiske standarder. Carve er med i arbejdet omkring Dataethics.eu der arbejder efter følgende dataetiske principper: Mennesket i centrum, Individuel datakontrol, Gennemskuelighed, Ansvarlighed, Ligeværdighed.
Mikkel Ebbesen
81758701
meb@carve.dk
Nej
Ja
Corti har i øjeblikket systemer i produktion hos Akutberedskaberne i Region Hovedstaden, Region Norddanmark, Seattle (US) og Boston (US). Derudover har vi adskillige kørende udviklingsprojekter med offentlige sundhedsorganisationer både i Danmark og i resten af verdenen. Vores teknologi fokuserer på brugertilpassede løsninger, der kan detektere og diagnosticere sygdomme og symptomer.
Ja
Corti leverer også AI-teknologi til flere private virksomheder indenfor sundhedssektoren, primært i udlandet.
Ja
Når man arbejder med sundhedsdata er det altid vigtigt at følge de gældende etiske og retslige retningslinjer, derfor samarbejder vi altid med de gældende myndigheder indenfor det område vi arbejder i.
Jonas Hansen
20701669
jh@corti.dk
Kristian Mørk Puggaard
40824861
kmp@damvad.com
Ja
Erfaring med udvikling af NLP løsninger til sagsbehandling
Ja
Levering af NLP- og billedgenkendelsesalgoritmer til blandt andre Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, Rigspolitiet mfl.
Ja
Levering af løsninger inden for kunstig intelligens samt generel dataanalyse hos blandt andre DSV, Mærsk, Novo Nordisk, Danske Bank mfl.
Ja
Sikre objektiv og repræsentative data, der afspejler gældende etiske standarder. Dette gælder primært i forhold til håndteringen af personfølsomme data og brugen af disse i vores løsninger.
Daniel Safai
93939209
daniel@datamaga.com
Nej
Ja
Vi leder en række af de største AI projekter i bla. den engelske og amerikanske offentlige sektor
Ja
På tværs af samtlige industrier og funktioner
Ja
Beskriv kort de etiske principper og retningslinjer, som DataRobot arbejder med i opgaveløsningen
Vi indbygger governance og guardrails der vaccinerer imod AI bias og supportere ethical AI
Rasmus Roed Bentsen
28154373
rasmus.bentsen@datarobot.com
Nej
Nej
Ja
Vi har en række løsninger kørende i produktion hos pensionsselskaber.
Ja
Vi arbejder blandt andet med de principper og retningslinjer, Finanstilsynet har beskrevet.
Signe Amdi Holm
26233932
signe@datasolvr.com
Ja
Mapning af lovgivning til digitale modeller
Nej
Nej
Ja
Vi følger de principper som er udarbejdet af Dansk Standard på området.
Morten Marquard
27201100
mm@dcrsolutions.net
Nej
Nej
Ja
Rådgivning og løsninger til Forsyningsbranchen, Grossistbranchen, Advokatbranchen.
Ja
Delegate er officiel stakeholder på EUs European AI Alliance arbejde med retningslinjer for etisk AI. Delegate var repræsenteret med fast medlem af Regeringens ekspertgruppe for dataetik. Delegate har sammen med Erhvervsministeriet udviklet retningslinjer for etisk AI til danske virksomheder.
Erik David Johnson
26375258
edj@delegate.dk
Ja
Chatbot-løsninger, beslutningsstøtte til sagsbehandling, risiko-scoring/modeller
Ja
Beslutningsstøtte til sagsbehandling, segmentering og mønstergenkendelse i sagsbunker, chatbot-løsninger, AI baseret kontrol og tilsyn, Prædiktiv vedligehold baseret på billedanalyse, Overvågning og bestemmelse af naturtilstand og naturtype, Kvalitetsmålinger, Frafalds-analyser (churn modeller).
Ja
Deloitte har leveret løsninger inden for Consumer og Retail, Bank, Forsikring, Liv og Pension samt Pharma. Løsningerne omfatter bl.a. AI til beslutningsstøtte, prædiktive modeller, AI baseret kvalitetssikring, automatiseret dokument/kontrakt håndtering, Anti-Hvidvask (AML) løsning, Risikovurdering, Intelligente kontroller, Validering af ML modeller, Implementering af data science platforme.
Ja
Deloitte har via sin Risk Advisory afdeling dyb ekspertise i GDPR, validering af ML modeller, Explainable AI samt regulatoriske retningslinjer. Derudover investerer Deloitte i etiske retningslinjer for brugen af AI, bl.a. i form af Deloitte Trustworthy AI™ udviklet af Deloitte AI Institute bl.a. for at undgå udvikling af diskriminerende AI modeller i markedet.
Michael Winther
51393056
mwinther@deloitte.dk
Ja
Vi har leveret PoC på automatiseret fordeling af post i Københavns Kommune (teknik&miljø) vha en NLP-algoritme, samt automatisering routing af opkald til call center i Kbh Kommune baseret på forecasting på baggrund af data om borgeren. Herudover en række RPA relaterede automatiseringsopgaver i danske kommuner.
Ja
Vi arbejder i skrivende stund en række AI opgaver (fortrolige) i Lægemiddelstyrelsen. Herudover indgik vi i SDFE-udvikling af løsning til genkendelse og segmentering af luftfotos. Strategisk rådgivning og governance-rådgivning til at sikre kundernes evne til at overtage løsninger og høste gevinster (Lægemiddelstyrelsen).
Ja
Vi har leveret: data analyseplatform til Ørsted, herunder algoritmer til predictive maintenance. Ruteoptimering og maximerings POC til Hededanmark. Støtte til kvalitetssikring og optimering af ML modeller hos fortrolig kunde i detailsektoren. Konkretisering af store mængder af fuldtekstdokumenter ved hjælp af context recognition og NLP hos Risk Intelligence. AI og data strategi-arbejde, herunder rådgivning om organisering og governance for Nic Christiansen Group, fortrolig kunde, Risk Intelligence, Ørsted, Metroselskabet.
Ja
Vi har selv udarbejdet et koncept for Responsible AI, som hjælper kunden behandle alle aspekter af området: Mennesker, data, analyser, software og hardware. Herunder er en række overvejelser som man skal gøre sig for at kunne sikre sig at man kan genskabe og argumentere for validiteten af en konkret AI model.
Tine Marcher
22362896
tine.marcher@devoteam.com
Ja
Udviklet og implementeret RPA løsning med OCR teknologi.
Nej
Ja
Ja
Anders Malaca Nielsen
22208700
amn@econta.dk
Ja
tvaerspor - kaunt (25 kommuner)
Ja
plusprio - kaunt - AI-konsulentydelser (3 regioner)
Ja
Tolkning af billeder ift. diagnostik af øjenscanninger i samarbejde med privatpraktiserende øjenlæger.
Ja
Christian Bang
70232620
info@enversion.dk
Ja
Fx. Chatbots til Digital Borgerservice i 36 kommuner via DHH-samarbejdet.
Ja
Fx. DTU ved. tekstanalyse, Sund og Bælt vedr. vedligeholdelsesoptimering.
Ja
Fx. Industriens Pension (Realtidsstøtte til sagsbehandlere på baggrund af kundedialog), Lemvigh-Møller (Realtidsstøtte til Kundeservicemedarbejdere), Danske Bank (IT-driftsoptimering).
Ja
IBM Danmark har bl.a. en intern dataetisk ombudsmand og nedskrevne holdninger/position i forhold til data.
Allan S. Bager
21270827
allan.s.bager@dk.ibm.com
Nej
Ja
Levering af løsninger til forskellige statslige institutioner
Ja
Løsninger til bl.a. underholdning og bygningsadministration
Ja
Overholdelse af GDPR, transparens og forklarbarhed af algoritmer, bruger- og borgerinddragelse
Snurre Jensen
52216056
snje@implement.dk
Nej
Ved ikke
Ja
Pharma
Ved ikke
Dagmar Kynne Schmidt
71 99 90 31
info@inviso.dk
Ja
Løsning til sagsbehandling for Horsens Kommune
Ved ikke
Ja
Løsning af dataanalyse og billedgenkendelse til Pharma. Løsning til forudsigelse af kundemønstre inden for turisme.
Ja
Det er case-by-case
Kristian Larsen
81718115
kristian@it-minds.dk
Ja
IQVIA har +10 års erfaring med at levere løsninger til kommunerne. Herunder fx BI-løsninger, kapacitetsstyring og kunstig intelligens.
Ja
Hospitalerne og forskningsinstitutioner.
Nej
Ja
Der er fokus på ansvarligt brug af data og kunstig intelligens løsninger. Etiske principper tænkes ind i såvel udviklingen og anvendelsen af kunstig intelligens, som sikre respekt for det enkelte individ og dets rettigheder.
Tina Juul
26243813
tina.juul@iqvia.com
Ja
25 kommuner bruger i dag kaunt
Ja
1 region bruger i dag kaunt
Ja
3 privatejede selskaber bruger i dag kaunt
Ja
Se:
Anbefalingerne fra den regeringsnedsatte ekspertgruppe om dataetik, 2018 (pdf)
Ja
Chat bots, beslutningsstøtte til beskæftigelsesområdet (ecoknow.org), Elasticsearch på omsorgsområdet, KMD Indkøbsanalyse/KMD LetBetaling/KMD Budgetrobusthed til indkøb og administration, planlægningsværktøj og ruteplanlægning til ældre- og sundhedsområdet, forudsigelse af snyd med kommunale ydelser, forudsigelse af skolefravær, smart city administration (kommuner i Spanien og Portugal).
Ja
Rådgivning af strategi til udnyttelse af kunstig intelligens (regional sundhedssektor), opsporing af farlige produkter vha. textmining og billedgenkendelse, segmentering og målrettet marketing ifm. højere videregående uddannelse, klinisk beslutningsstøtte ifm. knæ- og hofteoperation, avanceret søgning og matching af dokumenter (dokumenter som mig), automatisk klassificering og videresendelse af elektronisk post, indkøbsanalyse.
Ja
Fraud detection til den finansielle sektor, beslutningsstøtte ifm. liv og pension-rådgivning (optimal path of recovery), ML Enhanced SLA Reporting, markedsføringsanalyse, sportsperformanceanalyse, oversættelsesservice, intelligent energi administration (inkl. forudsigelse af fejl i energiforsyning), biometriske løsninger til identifikation af personer eller grupper (ansigts- og kropsgenkendelse samt gruppe dynamik).
Ja
KMD har vejledt Europa Kommissionens ekspertgruppe ifm. udarbejdelse af Trustworthy AI guidelines og assesment liste. Desuden har principperne, som anvendes i EcoKnow.org projektet været med til at danne grundlaget for Dansk Standards standarder for Beslutningsstøttende anvendelse i offentlig sagsbehandling. KMD efterlever både checklisterne i Dansk standard (DS/PAS 2500-1 og 2:2020) og fra Europa kommissionen. KMD arbejder herudover internt med en række mere operationelle principper for udvikling og anvendelse af kunstig intelligens.
Ulf Porup Thomasen
30596059
uph@kmd.dk
Rådgivning om anskaffelse, anvendelse og udvikling af løsninger baseret på kunstig intelligens
Ja
Optimering af infrastruktur. Uddannet HKere i kunstig intelligens.
Ja
Fiskerikvoter samt identificering af ulovligt fiskeri.
Ja
Energi, Finans
Ja
Borgerens rettigheder er vigtigst. Alle love overholdes. Uden undtagelse.
Ja
Leveret flere AI løsninger med godt resultat
Ja
Leveret chatbots og andre AI løsninger
Ja
Har leveret øver 100 AI løsninger tværs industrier
Ja
Transparency, privacy and security, fairness and accountability
Lakeside tilbyder at afdække aftagersidens behov og rådgive om egnede AI-teknologier og løsninger på markedet.
Nej
Ja
Til sundhedssektoren med forhus på brug af AI på ordinationer og mønstergenkendelse af disse.
Nej
Ja
Sundhedsdata er de mest følsomme data vi har. Vi arbejder derfor altid indenfor de strengeste ramme rent juridisk og med fastlægggelsen af et klart, afstemt "mindset" der skal lægge den etiske ramme for fx transparens om beslutning, synliggørelse af vægte, sikredes af anonymisering og pseudonymisering (Ingen quasi-identifikatorer)
Bent Bilstrup
23262229
Btb@lakeside.dk
Ja
Vi har leveret løsninger til flere kommuner
Ja
Vi har leveret løsninger til flere statslige styrelser
Ja
Vi har leveret løsninger til flere danske advokatfirmaer
Ja
Vi tager udgangspunkt i de Etiske retningslinjer for pålidelig kunstig intelligens, som er offentliggjort af Europa-kommissionens ekspertgruppe den 8. april 2019
Hans Abildstrøm
28111740
hza@lxt.dk
Ja
Implementering af befolkningsprognose i kommunerne.
Ja
Implementering af befolkningsprognose i regioner.
Nej
Ja
Metoderne arbejder udelukkende med sumtal og ikke med data om enkeltpersoner.
Merete Hansen
61421744
mha@lifa.dk
Ja
Stor erfaring. Blandt andet følgende cases: Vallensbæk Kommune (Maskinlæring forbedrer folkeskolernes læringsmiljø), Helsingør Kommune (HelsingørBot leverer prompte svar til borgerne), Syddjurs Kommune (Globeteam Chatbot frigør værdifuld tid), Hillerød Kommune (Intranettet Hilda forenkler og styrker samarbejdet).
Ja
Stor erfaring. Blandt andet følgende cases: Covid-19 chatbot til de danske regioner, Danmarks miljøportal (Kunstig intelligens til dataindsamling), Halsnæs Forsyning (IoT-indsigt til at vedligeholde rør og pumper).
Ja
Microsoft arbejder vertikalt orienteret og har stor erfaringer indenfor følgende sektorer: Manufacturing, public sector, banking, insurance, health, transportation, consumer goods, professional service og energy
Ja
Fairness, Inclusiveness, Reliability & Safety, Transparency, Privacy & Security, Accountability. Læs mere:
Simon Nielsen
+45 29 22 98 85
simon.nielsen@microsoft.com
Nej
Nej
Ja
Astma-allergi forbundet
Ved ikke
Jakob Svan
31706495
jsn@miracle.dk
Ja
IoT dataanalyse og modellering til en kommune
Ja
Udvikling og ressourcer til machine learning platform
Ja
Ved ikke
Jacob Vesterby Damm
29474223
jda@mjolner.dk
Ja
Løsninger udarbejdelse af scenarie og risiko analyser relateret til grundvand og klima. Ad hoc løsninger og produkter.
Ved ikke.
Ja.
Machine learning indgår som et naturligt led i vores ingeniør rådgivning indenfor en lang række områder, inkl. forsyning, byggeri, remote sensing, IoT, miljø og grundvand.
Nej.
Torben Bach
60261883
torb@niras.dk
Finans og forsikring
Nej
Nej
Ja
Ja
GDPR Compliant, Noitso indhenter tilladelse til brug af data hos kunden hver gang, objektiv tilgang til modelleringsprocessen - minimer personlig bias.
Carlo Chow
70 27 58 22
dako@noitso.dk
Miira: Folkeskolernes AI
Miira er en avanceret AI-assistent, der er skabt til at støtte elever, lærere og forvaltninger:
Miira Tutor guider elever til at lære og forstå. Miira giver aldrig svarene, men forklarer opgaver, hjælper med dispositioner og taler i et sprog tilpasset elevens alder.
Miira Kollega hjælper lærere med at spare tid ved at lave forløb, opgaver og forældrebreve. Assistenten kan henvise til danske titler på fx mitCFU og er altid opdateret på med seneste fagbeskrivelser, love og bekendtgørelser.
Miira Forvalter giver forvaltninger mulighed for at tilpasse Miira til lokale behov, politikker og pædagogiske prioriteter. Miira kan altså understøtte implementeringen af lokale politiker og fremme af lokale kultur- og naturtilbud.
Miira er bygget med fokus på ansvarlighed og bæredygtighed, herunder ISAE 3000 IT-revision, fuld GDPR-overholdelse og drift på grøn strøm. Dette sikrer en sikker, etisk og miljøvenlig løsning, der understøtter fremtidens læring. Prøv på miira.dk.
Tilpasset elever, lærere og skoleforvaltning.
Løsningen kan stå alene, og den kan integreres i et fagsystem. På nuværende tidspunkt er løsningen integreret med læringsplatformen "Min Uddannelse".
Vi kører pr. forsøgsprojekter.
Pathfindr leverer alene og sammen med andre software til uddannelsessektoren i Danmark, Østrig Tyskland.
Kontaktperson: Laurits Rasmussen
E-mail: laurits@pathfindr.dev
Telefonnummer*: 21 84 43 24
Nej.
Ja.
Gennemførelse af pilotprojekter på RPA og AI anvendelse. Udarbejdelse af governance for RPA. Design af løsninger med anvendelse af RPA og AI. Design og opstart af Center of Excellence for RPA.
Ja.
Gennemførelse af pilotprojekter på RPA og AI anvendelse. Udarbejdelse af governance for RPA. Design af løsninger med anvendelse af RPA og AI. Design og opstart af Center of Excellence for RPA.
Ja.
Har indarbejdet etiske principper og retningslinjer i governance modeller for anvendelse af AI og RPA.
Patrick Sorrentino
26164028
ps@peakconsulting.dk
Nej.
Nej.
Ja.
Forsyningsbranchen, Forlag, HR området for en konsulentvirksomhed, IT service management.
Ja.
Jane Bøjer
41304274
jnb@proactive.dk
Ja.
Udvikling af AI til sagsbehandling.
Nej.
Nej.
Ja.
Vi arbejder ud fra Dansk Standards specifikationer om kunstig intelligens (DS/PAS 2500-1 og DS/PAS 2500-1) samt EU's etiske retningslinjer for pålidelig kunstig intelligens.
Johan Elkjær
42424467
johan@publicworks.dk
Nej
Nej
Ja
Komplette løsninger (dataindsamling, modeltræning, udvikling og vedligeholdelse af modeller) inden for konsulentbranchen, telebranchen og energibranchen.
Ja
Machine Learning skal være værdiskabende, formålsgivende og meningsfyldt. Den underliggende data skal behandles forsvarligt, og anonymiseres. Bias i data skal testes for og forebygges.
Emil Kozuch
40130229
ehk@q-analytics.dk
Ja
Algoritme til planlægning og ressourceallokering i hjemmeplejen. Dialog om at udvidelse til at håndtering af hjælpemidler
Ja
Planlægning og vagter og patientforløb i drift i Psykiatrien i Region Nordjylland
Ja
Bagagehåndtering i lufthavne med det formål at udnytte kapaciteten bedst muligt + at opnå optimal passager flow i drift i Københavns lufthavne. Algoritmer til planlægning og allokering i transportområdet (i drift hos 15 kunder). Algoritmer til at forudsige kundeafgang og forbedre proaktiv fastholdelse (i drift hos 3 kunder)
Ja
Vi har et overordnet formål om at hjælpe til med at udnytte de ressourcer, vi allerede har mere effektivt til gavn for bl.a. miljøet. Det gør vi ved at allerførst overholde alle gældende love og bestemmelser + med særligt socialt perspektiv + altid uden menneskelig kontrol + Aldrig for at skade demokratiet
Ali Khatam
25454747
ali@qampo.com
Nej
Ja
Generel rådgivning, projektledelse og implementering i statslig regi.
Ja
Generel rådgivning, projektledelse og implementering.
Ja
Vi rådgiver om betydningen af anvendelse af etiske principper i opgaveløsningen.
Dorte-Lene Bacher
26845134
dlba@quorum.dk
Ved ikke
Ja
Kunstig Intelligens er en af SAS' kernekompetencer. SAS er repræsenteret i 147 lande og servicere mere end 83.000 kunder. Vi har derfor adskillige lokale og globale referencer.
Ja
Ja. F.eks. A-kasser som FTF-A https://www.supwiz.com/ftfa. Store IT-virksomheder som f.eks. NNIT Kunstig Intelligens er en af SAS' kernekompetencer. SAS er repræsenteret i 147 lande og servicere mere end 83.000 kunder. Vi har derfor adskillige lokale og globale referencer.
Nej
Kunden ejer typisk data og har ansvaret for de etiske overvejelser.
Lars Vejlgaard
51387956
lars.vejlgaard@sas.com
Nej
Ja
Regionerne (i Norge)
Ja
Behandlere i sundhendssystemet
Ja
Der er udarbejdet Randomiseret Kliniske forsøg, som er godkendt af etisk komite, hvori der er redegjort for alle etiske aspekter.
Søren Kleberg
31909881
Soren@selfback.dk
Ja
Vi har erfaring med løsninger til journalisering med AI, GDPR håndtering med AI, Fakturahåndtering med AI og drift med AI
Ja
Vi har erfaring med løsninger til journalisering med AI, GDPR håndtering med AI, Fakturahåndtering med AI og drift med AI
Ja
Vi har erfaring med løsninger til journalisering med AI, GDPR håndtering med AI, Fakturahåndtering med AI og drift med AI
Ja
Løsningerne håndteres og implementeres ifølge de retningslinjer som Dansk Standard har sat op for Kunstig intelligens
Michael Ellegaard Nielsen
21717261
Nej
Nej
Ja
F.eks. machine learning til telemarketing
Ja
Overholder selvfølgelig gældende lovgivning og vurderer formålet med løsningen i de konkrete tilfælde, inden vi siger ja til opgaven.
Orla Pedersen
30844537
ope@specialminds.dk
Ja
SupWiz har i dag f.eks. løsninger i produktion hos Københavns Kommune.
Ja
Ja. f.eks. STAR, Erhvervsstyrelsen, Aalborg Forsyning
Ja
Ja. F.eks. A-kasser som FTF-A. Store IT-virksomheder som f.eks. NNIT. Virksomheder har brug for at understøtte mange sprog og ikke bare dansk som f.eks. one.com.
Ja
Vores produkter og løsninger understøtter GDPR 100%. Det gør sig gældende mht. slette, finde, filtrer m.m. informationer m.m. De offentlige kunder vi har i dag samt vores kunder indenfor medicinalverden stiller disse krav. Vi har sagt og vil sige nej til opgaver vi mener har skadelig indvirkning.
Stephen Alstrup
42948939
contact@supwiz.com
Ja
Vi har leveret løsninger til en lang række kommuner i forhold til automatisk tekstanalyse, automatisk opmærkning med KLE og GDPR m.m.
Ja
Vi har leveret løsninger i forhold til automatisk tekstanalyse, automatisk opmærkning m.m.
Ja
Vi har leveret automatisk opmærkning til bl.a. finans-og forsikringsbranchen samt byggebranchen.
Ja
Vores løsninger overholder gældende lovgivning og en række etiske principper i forhold til objektiv og ligeværdig behandling af data.
Helle Manscher
23905400
kontakt@taxon.dk
Ja
Meget vanskeligt at komme fra pilot til ordinær drift, grundet rigid lovgivning og manglende erfaring med cloudbaserede løsninger med AI
Nej
Nej
Ja
Vi lægger os op af:
EU's etiske retningslinjer for pålidelig kunstig intelligens
Mads Dybvad Nielsen
23467947
mde@tunstall.dk
Nej
Ja
Vi har bred erfaring med at udvikle og implementere løsninger, f.eks. inden for Business Management solutions, Sagsbehandling, Administration m.v.
Ja
Vi har erfaring med løsninger for hele værdikæden, og alle dele af værdikæden i andre sektorer. Det være indkøb, produktion, finans, kunder m.v. "Enterprise Value Chain", "Customer Value Chain", Portefølgestyring mv.
Ja
Vi udvikler løsninger jævnfør internationale standarder for etiske principper og følger med i udviklingen fra førende forskere, f.eks. fra Stanford, Harvard m.fl.
Ronni Levin Pedersen
27479408
rlp@vision-it.eu
Ja
Vi har en række projekter igang sammen med flere kommuner - såvel relateret til prediktiv styring af energiforbrug samt brug af ML til identifikation af mønstre indenfor energiforbrug.
Nej
Ja
Brug af kunstig intelligens til eksempelvis PostNord har vist en besparelse på varmeforbruget på over 35% primært relateret til kunstig intelligens.
Ja
Den kunstige intelligens skal arbejde med udgangspunkt i de af medarbejdere stillede krav
Rasmus Gorm Pedersen
30321980
rp@vitani.com
Med Intric kan kommuner bygge AI-assistenter og skræddersyede tjenester ved hjælp af deres egen data. Systemet er udviklet i samarbejde med nordiske kommuner og tilpasset sektorspecifikke krav, hvor datasikkerhed, brugervenlighed og overholdelse af lovgivning og regulativer er i fokus. Flere kommuner i Norden anvender allerede Intric og har opnået betydelige fremskridt – se deres fremskridt på vores platform!
Løsningen er specifikt tilpasset de udfordringer, som kommuner står overfor i den offentlige sektor, men anvendelsesområderne dækker hele organisationen, hvor deling og samarbejde mellem kommuner er muligt.
Med Intric's åbne API'er kan der frit udvikles integrationer til eksisterende fagsystemer.
Ja, Intric er målrettet til nordiske kommuner og bruges allerede af flere i regionen.
Intric er grundlagt af erfarne maskinlæringsingeniører med stærk ekspertise inden for AI.
Simon Bergsten
simon.bergsten@inoolabs.com
+46 73 509 44 21
Tilmeld dig markedsoverblikket for kunstig intelligens på linket herunder. Linket åbner en tilrettet e-mail i din mail-klient:
Indsend din tilmelding til Markedsoverblikket
Der kan gå op til fem hverdage før oplysningerne er tilgængelige på sitet. Det påhviler den enkelte virksomhed at sikre rigtigheden af oplysningerne.
AI har potentiale til at løfte den kommunale velfærd, men brugen rummer også udfordringer med bl.a. etik, jura, data og idriftsættelse.
På vores site om AI kan du finde viden og værktøjer til kommunernes arbejde med AI - fra webinarer og AI-skole til guidelines:
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3909
E-mail: sfb@kl.dk