Gå til hovedindhold

Borgerkommunikation: En enklere offentlig sektor med generativ AI

Rapport fra LEAD og KL peger på potentialerne i at få generativ kunstig intelligens til at bidrage til bedre borgerkommunikation.

27. jan. 2025

Indhold

    Lovgivning, bureaukrati, it-systemer. Den offentlige sektor er kompleks og kan være svær at navigere i. Det kan være vanskeligt at forstå kommunikationen - ikke mindst for de 24 procent af befolkningen, der har særlige udfordringer med den digitale kommunikation. KL har fået LEAD til at undersøge, hvordan brug af generativ kunstig intelligens kan hjælpe med at gøre den offentlige sektor enklere.

    Læs rapporten: En enklere offentlig sektor med GenAI (pdf)

    Fem brugsscenarier med gevinster

    På baggrund af to workshops med henholdsvis en række kommuner og en række leverandører konkretiserer LEAD i rapporten potentialer ved at bruge generativ AI i borgerkommunikation.

    Rapporten præsenterer fem brugsscenarier med potentiale til at forbedre kommunikationen mellem kommuner og borgere og forenkle den offentlige sektor:

    • Borgerguiden
    • Ansøgningsassistenten
    • Referenten
    • Formidleren
    • Læringsmiljøet

    Under hvert af brugsscenarierne er der eksempler på tiltag i kommunerne. 

    På tværs af de fem brugsscenarier lister LEAD en række tematiske gevinster - fra bedre service og øget selvstændighed til effektivisering: 

    Øget selvstændighed:

    Borgerne får nemmere ved at udtrykke egne behov; finde hen til de rigtige steder i det offentlige og få rådgivning og ansøge om hjælp. 

    Øget forståelse:

    Borgeren får redskaber til at gennemskue komplekse regler og information. Breve og kommunikation formidles i et sprog, så borgeren forstår og kan handle på.

    Individualisering:

    Borgeren kan føre en samtale med offentlige systemer, breve, dokumenter, vejledninger og data, i eget sprog og med egne forudsætninger.

    Service:

    Udvidede muligheder for rådgivning og hjælp 24/7/365 og nye måder at føre samtaler på med tekst og tale, på eget hovedsprog og med udgangspunkt i egne forudsætninger.

    Transparens:

    Borgeren kan gennemskue information og får referater af møder umiddelbart efter mødet er afsluttet med fokus på, hvad der er aftalt.

    Effektivitet:

    Både for borgere og medarbejdere er der afledte effektivitetsgevinster. Færre tilbageløb på processer; færre henvendelser pga. usikkerhed; færre aflyste møder, m.v.

    Læs rapporten:

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Signe Lund Tovgaard

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3273

    E-mail: silt@kl.dk