Digitaliseringsprogrammet er i fuld gang: 16 indsatser omsætter ambitioner til løsninger
Kommunerne omsætter i disse år digitale ambitioner til konkrete løsninger. Fra cyberforsvar og klimasikring til data og digital service er alle 16 indsatser i Digitaliseringsprogrammet nu i gang.
Programmet spænder bredt – fra cyberforsvar og data til klima og digital infrastruktur. Efter et halvt år er de 16 initiativer i gang. Fælles for dem er ambitionen om at styrke kommunernes arbejde med at skabe en robust, sammenhængende og fremtidssikret digital service til gavn for borgere.
Fælles indsats styrker kommunernes cyberforsvar
På cybersikkerhedsområdet er der taget store skridt. Samarbejdet med seks kommuner er sat i gang for at udarbejde en konsolideret liste over samfundskritiske opgaver i relation til NIS2. Arbejdet vil styrke kommunernes forberedelse på de kommende krav, og forventes offentliggjort i slutningen af juni.
I arbejdet med fælles cyberforsvar er spor tre nu afsluttet, og den fælles NIS2-drejebog er lanceret.
Nyt værktøj skal styrke klimahensyn i byudviklingen
Også initiativet Arealdata til et klimasikret og grønt Danmark er godt i gang. Her udvikles et nyt værktøj, som skal hjælpe kommunerne med at klimasikre ved byudvikling. Målet er at udvikle en løsning, der er gratis at anvende og bygger på open source. Løsningen bygger videre på et eksisterende værktøj i regi af OS2-fællesskabet.
Få overblik over alle intiativerne
Der er sket meget på flere initiativer. På Digitaliseringsprogrammets side på kl.dk kan du følge udviklingen på tværs af alle initiativerne. Her finder du nu også både videomateriale til de enkelte indsatser og den seneste status på fremdrift, milepæle og leverancer i første halvår 2026.
Digitaliseringsprogrammet er godt i gang – og de første initiativer og løsninger er allerede ved at tage form.
Find materiale
Du kan se eller gense videoer for de enkelte initiativer i Kommunernes Digitaliseringsprogram for 2026 - 2030 her.
Du kan også læse om de enkelte projekter.