Få inspiration til AI-kompetenceforløb for personale i grundskolen
Ifølge EU’s AI-forordning skal organisationer fra den 2. februar 2025 sikre relevante AI-færdigheder hos medarbejdere, som anvender AI-løsninger. I et nyt inspirationskatalog kan du læse, hvordan fem kommuner arbejder med at opbygge AI-færdigheder hos det pædagogiske personale i grundskolen.

Et nyt inspirationskatalog viser, hvordan forvaltninger og skoler arbejder med AI-færdigheder ved at udvikle lokale AI-retningslinjer, ressourcer, workshops og webinarer på forskellige måder.
”Inspirationskataloget giver indblik i, hvordan kommuner og skoler arbejder med at opbygge AI-færdigheder hos det pædagogiske personale. Der bliver blandt andet fokuseret på indsatser omkring kildekritik, bias og hallucinationer, når AI rykker ind i klasselokalet. De cases, vi har med fra kommuner og skoler, viser forskellige tilgange til dette arbejde, som forhåbentlig kan inspirere andre i deres indsatser med og forståelsen af generativ AI,” siger Christoffer Lindved Dithmer, konsulent i Center for Digitalisering og Teknologi i KL.
Inspirationskataloget blev lanceret på et AI-webinar d. 25. februar 2025. Se optagelsen fra webinaret:
Fokus på didaktiske formål
Fælles for de fem kommunecases i inspirationskataloget er, at arbejdet med AI i det pædagogiske arbejde foregår velovervejet med klare didaktiske formål og faglige fokusområder. Der arbejdes kritisk med at undersøge både udfordringer ved teknologien og potentialer i undervisningsprocesserne:
”For os er det vigtigt, at når vi tager AI ind i undervisningen, sker det på baggrund af pædagogiske og faglige refleksioner, der medfører, at eleverne tilegner sig både forståelse for teknologien og faglig viden i aktiviteterne,” siger Manfred Conrath, pædagogisk konsulent i Pædagogisk UdviklingsCenter, Aabenraa Kommune.
Katalogets cases giver indsigt i vigtigheden af, at personalet har retningslinjer og ressourcer til at arbejde med AI - både i de forberedende aspekter og i samarbejde med eleverne.
Fem eksempler på kompetenceforløb
Inspirationskataloget præsenterer fem cases, hvor kommuner og skoler gennem kompetenceforløb, workshops, webinarer, materialer og videndeling opbygger AI-færdigheder hos personalet – både i det forberedende lærerarbejde og i nysgerrige dialoger og eksperimenterende aktiviteter med eleverne i undervisningen.
Cases til inspiration
- På Rantzausminde Skole har de inspireret på tværs af Svendborg Kommune
- Aabenraa Kommune arbejder med lærerens rolle i arbejdet med AI
- I Gladsaxe Kommune har de udviklet en AI-pixibog på baggrund af personalefeedback
- Vallensbæk Kommune har skabt AI-retningslinjer og en ressourcebank
- Ringkøbing-Skjern Kommune arbejder med AI-færdigheder i forskellige formater
Mange flere AI-initiativer i kommunerne
Eksemplerne er udvalgt for at inspirere og vise forskellige tilgange til kompetenceudvikling. Der er mange måder at udvikle AI-færdigheder på, og kataloget deler kun et udsnit af de forløb, som lige nu er i gang i kommunerne.
AI i kommunerne
AI har potentiale til at løfte den kommunale velfærd, men brugen rummer også udfordringer med bl.a. etik, jura, data og idriftsættelse.
På vores site om AI kan du finde viden og værktøjer til kommunernes arbejde med AI - fra webinarer og AI-skole til guidelines:
Kontakt
Christoffer Lindved Dithmer
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3089
E-mail: chld@kl.dk
Anna Høxbro Bak
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3213
E-mail: anhb@kl.dk