Gå til hovedindhold
/ Kunstig Intelligens

Flyt med FleetOptimiser til OS2

FleetOptimiser runder snart fire år som AI-signaturprojekt og fællesoffentligt skaleringsprojekt. Når vi går ind i 2025, skifter projektet gear og flytter ind i OS2-fællesskabet. Endnu flere myndigheder kan være med og bruge AI-løsningen til at optimere styringen af deres køretøjsflåde og understøtte den grønne omstilling.

21. okt. 2024

Indhold

    Endnu flere skal have gavn af FleetOptimiser til intelligent grøn omstilling af køretøjsflåden. Projektet, der startede som over 20 arbejdshypoteser i en stor brainstorm, er nu en fuldt udviklet AI-løsning i drift i 14 myndigheder. I 2025 fortsætter fællesskabet omkring FleetOptimiser derfor i det offentlige digitaliseringssamarbejde OS2. Det betyder, at døren åbnes for at flere myndigheder kan blive en del af produktsamarbejdet omkring løsningen.

    Få tilskud til onboarding

    Ambitionen for fællesskabet bag FleetOptimiser er, at flere skal være med.

    ”Vi har i dag et stærkt netværk af erfarne folk, som er klar til at dele ud af erfaringerne med optimering og grøn omstilling, men vi vil gerne være endnu flere i netværket, som arbejder for en grønnere offentlig køretøjsflåde. Derfor har vi også et godt tilbud til de første fem nye myndigheder, der tilslutter sig FleetOptimiser. Projektet kan tilbyde at finansiere de tekniske onboarding-udgifter på 50.000 kr., så det er billigere at komme i gang med løsningen,” fortæller Sofie Buhl, der er projektleder for FleetOptimiser.

    Redskab til dokumentation og dialog

    FleetOptimiser gør en forskel for dem, der arbejder med den offentlige bilflåde. Flådestyringskoordinator Christina Grauengaard fra Slagelse Kommune har været med i projektet siden det startede som et AI-signaturprojekt:

    ”FleetOptimiser gør arbejdet med grøn omstilling, udbud, udnyttelse og effektivisering af bilflåden let og overskuelig. Det er et fantastisk dialogredskab, både til drøftelse med bilejerne og som dokumentation til fx sager, som skal behandles i Økonomiudvalget.”

    På FleetOptimisers hjemmeside kan I læse mere om, hvordan myndigheder kan tilslutte sig samarbejdet. Her kan I blive klogere på, hvordan FleetOptimiser virker, omkostninger til drift af løsningen samt finde tilslutningsdokumenterne.

    Besøg FleetOptimisers hjemmeside for mere info om at komme i gang

    Grønne gevinster

    Flere myndigheder har allerede høstet gevinster. Et par eksempler er:

    • Holbæk Kommune har brugt simuleringsværktøjet i FleetOptimiser i forbindelse med en udskiftningsplan på tværs af tre kerneområder. Her skulle 40 biler udskiftes til el, men på baggrund af analyser nøjedes de med at udskifte 22 – dvs. en optimering på 45 procent.
      • Forventet årlig besparelse: Ca. 1 mio. kr.
      • Forventet CO2-reduktion (scope 3): Ca. 21 ton
    • Børn og Unge i Aarhus Kommune har brugt simuleringer til at udfase 25 minibusser på diesel, svarende til ca. 35 procent af minibusflåden. Derudover har værktøjet identificeret overkapacitet, så kun 14 ud af 25 minibusser genanskaffes på el.
      • Forventet årlig besparelse: Ca. 450.000 kr.
      • Forventet årlig CO2-reduktion på brændstof: Ca. 33 ton
      • Forventet CO2-reduktion (scope 3): 67,25 ton
    • Københavns Kommune bruger blandt andet FleetOptimiser til ”spidstimeanalyse”, der gør, at de nu kun bruger ca. 10 minutter på en analyse, som før kunne tage 3-4 timer. Denne type analyser tager udgangspunkt i køretøjsaktiviteten i den travleste time i døgnet, hvor køretøjerne bliver brugt mest.

    Kontakt

    Konsulent

    Anna Høxbro Bak

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3213

    E-mail: anhb@kl.dk