Gå til hovedindhold
/ Kunstig Intelligens
/ Teknologier
/ Erhverv og Turisme

To prompt or not to prompt - AI-guide gør Helsingørs byhistorie levende

Hvad er det ældste hus i Helsingør? Hvad er historien bag gadenavnet "Trækbanen"? En ny generativ AI-chatbot åbner Helsingørs byrum og historie for lokale og besøgende. Se hvordan Museum Helsingør byggede deres byhistoriske chatbot.

11. okt. 2024
  • Læs op

Indhold

    ByhistoriskGPT åbner Helsingørs byrum

    Når turister i fremtiden valfarter til hjembyen for Hamlet, Kronborg og Holger Danske, kan de ved et prompt få øje på mere af den spændende historie og kultur, som gemmer sig i bybilledet. Museum Helsingørs chatbot, ByhistoriskGPT, kan svare på spørgsmål om alt fra historien bag gamle huse og gader til mere komplekse emner som ”Hvad betød Øresundstolden for udviklingen af kongemagten i Danmark”. På mere end 20 sprog. 

    Museum Helsingør er et by- og lokalhistorisk museum med tre besøgssteder, der også anvender den historiske bykerne som udstillingsområde.  

    “I museets strategi udgør bykernen den vigtigste genstand, vi har. Næst efter Ribe er Helsingør den by i Danmark, der har flest intakte, bevaringsværdige huse. ByhistoriskGPT kan være med til at gøre byrummet til en mere integreret del af Helsingørs kulturoplevelser,” siger museumsleder Sebastian Gyrst-Longsig Christensen.  

    ByhistoriskGPT fungerer ved at brugeren scanner en QR-kode, som er placeret rundt omkring i byen. Herefter bliver brugeren sendt til chatbotten på Museum Helsingørs hjemmeside. Brugeren behøver derfor ikke at downloade en app. 

    Fra idé til chatbot

    Ideen til ByhistoriskGPT opstod, da Sebastian Gyrst-Longsig Christensen var på en afbudsrejse til Kreta sidste år:  

    ”Det var en meget spontan tur, så jeg havde ikke nået at sætte mig ind i øens historie. Jeg forsøgte at bruge ChatGPT som en slags tour guide, men den kunne ikke svare på de mere lokale og specifikke spørgsmål,” fortæller han. Her opstod ideen til en lokalhistorisk AI-baseret guide, som kan give adgang til viden, der ikke er så nemt tilgængelig via almindelig søgning.  

    ByhistoriskGPT er et samarbejdsprojekt med Digital Impact ApS. Chatbotten er trænet på mere end 20.000 sider fra museernes eget arkiv, og yderligere ca. 5.000 sider bliver tilføjet senere i år. Det tog kun seks måneder fra at ideen blev udviklet i januar til den første version af projektet blev offentliggjort.  

    Den hurtige udvikling er dog sket på bekostning af opbyggelsen af et mere formaliseret driftsmæssigt setup.  

    ”Det kunne måske have fungeret bedre, hvis vi havde haft lidt mere tid, men det var vigtigt for os at være de første. Fordi det gik så hurtigt, har vi ikke fået bygget et økosystem op med de digitale kanaler som Facebook, Instagram osv., og vi fik heller ikke afsat det nødvendige markedsføringsbudget,” siger Sebastian Gyrst-Longsig Christensen.  

    Projektet har kostet mellem 600.000 og 700.000 kr. at udvikle udover museets medarbejderes timer. Sebastian Gyrst-Longsig Christensen peger på, at omkostningerne er blevet lettet af, at store dele af museernes arkiv allerede var digitaliseret. 

    Fremtidens turguide?

    Museum Helsingør er stadig ved at gøre sig konkrete erfaringer med chatbotten, men Sebastian Gyrst-Longsig Christensen kan allerede nu kondensere en række opmærksomhedspunkter, hvis andre kommuner overvejer at lave et lignende projekt. 

    For det første skal man huske, at man stadig er early adopters. Teknologien er ikke helt modnet endnu, og mange af brugerne er endnu ikke vant til at anvende en chatbot som turguide.  

    For det andet er det vigtigt at opbygge et økosystem, som kan hjælpe med at markedsføre chatbotten og gøre den synlig i bybilledet.  

    Sebastian Gyrst-Longsig Christensen peger på, at man for eksempel kan inddrage handelslivet, turistvirksomheder, politiske miljøer og undervisningssektoren som ambassadører for projektet. Det er noget af det, museet har fokus på i løbet af 2025:  

    ”Vi planlægger at lave en række events for de væsentligste interessenter i byen i løbet af foråret, så de kan lære teknologien at kende og være ambassadører for den overfor både lokale og turister. Vi kommer også til at markedsføre chatbotten meget mere op til næste sommerferie, så vi kan sikre, at den bliver synlig og brugt af både byens borgere og besøgende.” 

    Kontakt

    Konsulent

    Anna Høxbro Bak

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3213

    E-mail: anhb@kl.dk