Kommunekontakt
Troels Dahl Ranum, digitaliseringskonsulent, Sociale forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune. E-mail: rdt@aarhus.dk
Hvordan sikrer vi, at digitale selvbetjeningsløsninger kan bruges af alle – også borgere med begrænsede digitale færdigheder? Det spørgsmål har Aarhus Kommune og tre samarbejdskommuner undersøgt i projektet "Nye veje til optimeret inklusion i borgerrettet digital selvbetjening".
Det kan være svært at vide, hvor man skal starte, når kommunens selvbetjeningsløsninger skal gøres mere inkluderende. I Sociale forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune startede de med at undersøge brugernes trafik på deres selvbetjeningsløsninger. Her blev det synligt, at der var problemer flere steder.
”Vi oplevede lave gennemførselsprocenter i en række selvbetjeningsløsninger. En stor andel borgere begyndte på en ansøgning, men gennemførte den ikke,” siger Troels Dahl Ranum, digitaliseringskonsulent i Aarhus Kommune
For at sikre, at et muligt projekt kunne få størst mulig effekt, indgik Aarhus Kommune et samarbejde med Hillerød, Rudersdal og Holstebro kommuner.
De fleste kommunale selvbetjeningsløsninger tager afsæt i en KL-blanket. Og i mange tilfælde bliver KL-blankettens opbygning og tekst kopieret til selvbetjeningsløsningen.
Det var derfor oplagt at tage fat ved roden og starte med at undersøge blanketterne ud fra et brugerperspektiv. I samarbejde med KL blev to blanketter udvalgt: ’ansøgning om helbredstillæg’ og ’ansøgning om udvidet helbredstillæg’.
Gennem interviews, observationer og brugertests med både folkepensionister, førtidspensionister og medarbejdere, der til dagligt er i kontakt med målgruppen, blev det tydeligt, at mange borgere oplever kommunens selvbetjeningsløsninger som uoverskuelige og stressende.
Brugerne peger på en række konkrete barrierer:
Brugerindsigterne og erfaringerne fra projektet skal omsættes i de digitale selvbetjeningsløsninger i Aarhus Kommune. Overordnet handler det om at forenkle processerne ved at reducere antallet af trin og forbedre sproget i løsningerne.
KL har i 2023 sat gang i en større modernisering af KL’s blanketter for at understøtte kvaliteten og effektiviteten af arbejdet med selvbetjeningsløsninger. I det arbejde har brugerindsigterne været værdifulde:
”Brugerindsigterne har bidraget til, at vi tænker anderledes om, hvordan vi designmæssigt og sprogligt opbygger blanketterne i KL og løbende får inddraget kommunerne tættere i et samarbejde om blanketterne,” siger Jim Foli, chefkonsulent i KL.
Projektet har også en række anbefalinger, som kan inspirere andre kommuner, fx:
Data og teknologi skal være til glæde for alle. Digitaliseringen skal skabe muligheder for den enkelte borger - ikke bygge barrierer. Med temaet ’digital inklusion’ har KL fokus på borgernes udfordringer, når nye løsninger og initiativer igangsættes. Læs mere og find analyser og redskaber:
Troels Dahl Ranum, digitaliseringskonsulent, Sociale forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune. E-mail: rdt@aarhus.dk
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3273
E-mail: silt@kl.dk