Inspirationskatalog: Teknologier der inkluderer
Kan teknologi bruges til at gøre det nemmere for borgere at bruge digitale løsninger? Det har været arbejdsspørgsmålet, som PA Consulting har undersøgt for KL. Resultaterne er nu offentliggjort i et inspirationskatalog om inkluderende teknologier.
Danmarks Statistik anslår, at 20-23 procent af den danske befolkning er digitalt begrænsede. Det er borgere, som føler sig begrænsede i en række aktiviteter på internettet og måske sjældent eller slet ikke bruger internettet. Det giver dem problemer i mødet med en digitaliseret offentlig sektor. Teknologi er ikke kun en del af problemet, men også af løsningen.
Kommunerne arbejder løbende med at skabe mere inklusion for digitalt udfordrede borgere. Flere bruger teknologi til at løfte nogle af de kendte barrierer. Det kan fx være apps med billedgenkendelse, som gør det muligt for synshæmmede at få oplæst og beskrevet billeder taget med telefonen. Eller voicebots, som kan hjælpe mennesker, der har vanskeligt ved skriftlighed.
KL har bedt PA Consulting om at gennemføre en analyse af otte eksempler på inkluderende teknologier:
”Vi har ønsket at undersøge det inkluderede potentiale ved forskellige teknologiske løsninger og finde de gode eksempler i kommunerne. De otte eksempler i analysen viser, at der er perspektiver i at tænke i teknologi, når vi skal inkludere mennesker i det digitale samfund,” siger Marie Aggerstrøm, chefkonsulent i Center for Digitalisering og Teknologi i KL.
Otte eksempler på teknologier, der inkluderer:
- Chat- og voicebots, der tilbyder nye kommunikationsveje
- Samtykkefunktioner, der skaber overblik
- Generativ AI i chatbots, der kommunikerer på flere sprog
- AI, der oplæser tekst og beskriver billeder
- Digital avatarer, der fungerer som digitale guider
- Augmented reality, der formidler regler
- QR-koder, der skaber digital genveej
- Apps, der fungerer som digitale forløbsguider
Gode muligheder men begrænset udbredelse
I rapporten fordeler PA Consulting teknologier, der inkluderer i fire overordnede kategorier: tilgængelighedsværktøjer, kunstig intelligens, augmentet reality og avatarer samt platforme og apps til dialog.
”Analysen viser, at kommunerne endnu ikke anvender inkluderende teknologier i stor stil. Der findes ikke et overvældende antal af løsninger i drift, og det er svært at vurdere omfanget og effekten af brugen af løsningerne. Derfor følger vi området med stor interesse og håber, at kommunerne vil udforske de teknologiske muligheder i deres arbejde med inklusion,” understreger Marie Aggerstrøm.
Tre teknologier med stort potentiale
Rapporten peger på teknologiske tendenser, der er værd at holde øje med og fremhæver tre teknologier med et stort inkluderende potentiale:
- Voice-teknologier til nye former for inklusion
- Multimodale teknologier, der kombinerer forskellige elementer af fx video, tekst, talegenkendelse, lyd, musik mv., som har potentiale til at modernisere og professionalisere de kommunale services
- Digitale avatarer, der både kan give god service og spare arbejdskraft
Digital inklusion
Data og teknologi skal være til glæde for alle. Digitaliseringen skal skabe muligheder for den enkelte borger - ikke bygge barrierer. Med temaet ’digital inklusion’ har KL fokus på borgernes udfordringer, når nye løsninger og initiativer igangsættes. Læs mere og find analyser og redskaber:
Kontakt
Marie Aggerstrøm Hansen
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3546
E-mail: maah@kl.dk