Gå til hovedindhold
/ Kunstig Intelligens
/ Teknologier

Medarbejderne har en digital assistent lige ved hånden

Chatbots med generativ AI kan være en hjælp i hverdagen, men det kræver, at medarbejderne ved, hvordan de skal bruge teknologien, og at sikkerheden er i orden. I Vejle Kommune gør chatbotten Bertha det nemt for medarbejderne at lære at bruge generativ AI.



2. september 2024

Indhold

    Nogle medarbejdere synes, at det er utrygt eller besværligt at bruge de offentligt tilgængelige chatbots, som ChatGPT og Gemini.

    Vejle Kommune ville derfor gøre det trygt og sikkert at bruge chatbots med generativ AI. Det var vigtigt for at sikre, at generativ AI ikke kun blev et redskab for teknologientusiasterne, men blev et redskab, som alle kunne få glæde af, og som kunne give organisationen en introduktion til generativ AI.

    ”Mange medarbejdere kommer ikke til at lave en bruger hos OpenAI. De skal have chatbotten lige ved hånden, og det har vi gjort med Bertha,” siger konsulent Anne Dyrberg fra Vejle Kommune.

    Bertha hjælper med at søge på intranettet og læse korrektur

    Vejle Kommune undersøgte, hvordan de kunne gøre det nemt for medarbejderne at bruge generativ AI. Kommunen valgte sammen med leverandøren, InDialog, at medarbejderne skulle have en chatbot med generativ AI på intranettet.

    Det var et oplagt sted for en chatbot til medarbejdere. Både fordi mange medarbejdere ofte besøger intranettet, og fordi der hverken er personfølsomme eller hemmelige oplysninger på intranettet.

    Chatbotten fik navnet Bertha, og efter den kom i drift, har den været en stor succes. Medarbejderne bruger den både som søgemaskine på intranettet, men de bruger den også til at læse korrektur og få hjælp til at skrive i øjenhøjde med borgerne.

    ”Én medarbejder har en god ide om, hvad Bertha kan bruges til, men en anden medarbejder har en helt anden ide om, hvad Bertha kan bruges til. Kun fantasien sætter grænser, og det er fedt at se. Det gør, at vi som kommune er blevet mere digitalt nysgerrige,” fortæller Nicklas Fledelius, der er IT-enterprise arkitekt i Vejle Kommune.

    Et medarbejdergode - ikke en spareøvelse

    Medarbejderne bruger Bertha som en digital ‘kollega’, der kan hjælpe i hverdagen, og der er stor forskel på, hvordan de bruger Bertha. Nogle får hjælp til at skrive i øjenhøjde til borgerne eller læse korrektur. Andre bruger Bertha til at finde vejledninger.

    Det er forskelligt, hvilken værdi Bertha giver. Bertha kan give en forbedring af kvaliteten i materialer og skabe mere fokuserede processer, fx på workshops. Formålet er naturligvis også at se, hvilken effektivitetsforbedring, som teknologien kan hjælpe med. Bertha kan bl.a. være med til at frigive tid til andre opgaver, når man får hjælp med et referat eller til korrektur. Sådan er Bertha en håndsrækning for den enkelte.

    Kontakt

    Konsulent

    Laura Skytte Andersen

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3443

    E-mail: lasa@kl.dk