Medicinrobot doserer mere præcist end et menneske — og øger selvstændigheden hos borgerne
I Aalborg Kommune har man succes med at lade en robot dosere medicin i borgernes eget hjem. TIM, som robotten kaldes, har en præcision på hele 99,88 procent. Samtidig frigiver robotten tid i hjemmeplejen — og borgerne oplever en øget følelse af selvstændighed.
Tidsbesparende teknologier med dokumenteret effekt
Hvordan løfter vi velfærdsopgaverne i en tid, hvor der blive færre hænder til at tage sig af opgaverne og flere borgere, der får brug for hjælp?
Det er et af tidens helt store spørgsmål.
KL har derfor fået udarbejdet analysen "tidsbesparende teknologier med dokumenteret effekt", som indeholder 10 konkrete cases fra kommunerne, der viser, at kreative, digitale løsninger er en del af svaret.
Læs analysen "Tidsbesparende teknologier med dokumenteret effekt"
Vi har brudt analysens cases ned i mindre dele, og i denne artikel kigger vi på, hvordan Aalborg kommune med stor kvalitetsforbedring har implementeret medicinrobotten TIM, som har en væsentligt mindre fejlmargin, end et menneske.
Sådan har Aalborg kommune implementeret medicinrobotten TIM
Medicinrobotten TIM er udviklet til borgere i eget hjem til at hjælpe med dispensering af medicin, hvor data fra omsorgssystemer og -journaler danner grundlag for robottens dispensering af den rette mængde til borgeren. TIM har været i drift siden 2020 og dispenserer medicin med en præcision på 99,88 procent, hvilket er langt højere, end et menneske kan klare. Der er generelt høj brugertilfredshed med TIM, der også bidrager til, at borgere oplever en øget selvstændighed i deres hverdag.
Et ønske om at reducere manuel medicinhåndtering
TIM hjælper i dag medarbejderne at dispensere medicin til borgere, hvilket frigiver tid til andre plejeopgaver, reducerer fejl og arbejdsskader i forbindelse med manuel medicinhåndtering og skaber mere værdi hos borgeren, blandt andet ved øget selvstændighed.
I Aalborg Kommune vælger borgere i et defineret segment selv, om de ønsker at få en medicinrobot installeret, da det er vigtigt, at borgeren føler sig tryg ved at have robotten i hjemmet og selv at skulle tage sin daglige medicin. Siden implementeringen af TIM er antallet af deltagende borgere steget, og i 2022 anvendte 103 borgere TIM.
Robottens succes bygger på brugertillid og omfattende kommunikation
Aalborg Kommune har i implementeringen af TIM erfaret, at fejl begået af en robot vægter tungere og skal ske med en mindre margin end fejl begået af fagligt personale, hvis tilliden hos borgerne skal opretholdes. Derfor har Aalborg Kommune brugt mange ressourcer på at teste og efterteste løsningen, indtil fejlraten var så lav som mulig.
Behovet for kommunikation og løbende information om TIM har også vist sig at være større end forventet blandt medarbejdere, samarbejdspartnere, borgere og pårørende. Kommunikationen skal både informere medarbejderne om, hvordan TIM-robotter fungerer, og hvordan de hjælper med at understøtte arbejdet, mens de også skal fortælle borgere og pårørende, hvordan løsningen kan være med til at give mere selvstændighed i hverdagen og hjælpe med at dispensere medicin mere korrekt end tidligere.
I dag er der stor tilfredshed til med TIM-robotten hos de borgere, som har robotten installeret i hjemmet, og Aalborg Kommune arbejder videre med at invitere flere borgere til at få løsningen i hjemmet og i plejecentrene.
Fakta
Kommune: Aalborg
Indbyggertal: 221.107 (2022)
Teknologi: Robotteknologi
Fagområde: Ældre-og handicapområdet
Periode: 2018 -
Kontakt: Louise Weikop
Sådan er økonomien
Omkostningsniveauet i forbindelse med medicinhåndtering er målt både ved den eksisterende praksis før implementeringen af TIM og ved implementeringen af henholdsvis færre end og flere end 100 TIM-robotter.
Lejeprisen for TIM-robotter afhænger af, hvor mange der er installeret hos borgerne, hvorfor det indtil 100 TIM-robotter ikke var en rentabel løsning for kommunen. Efter installering af mere end 100 TIM-robotter, har Aalborg Kommune oplevet en nettogevinst på ca. 301.000 kr. per år (svarende til godt 9 procent af de samlede omkostninger før TIM), hvilket primært skyldes reducerede plejeomkostninger og personaletid samt lavere lejeomkostninger i forbindelse med flere idriftsatte TIM-robotter. Lejeomkostningen for én TIM-robot er i dag omkring 2.100 kr. om måneden per borger.
Aalborg Kommune forventer at opnå stigende gevinster, i takt med at flere borgere får TIM-robotter, men fremhæver, at løsningen aldrig har haft som formål at skulle generere store besparelser men i stedet hjælpe med at udnytte kommunens ressourcer bedre og reducere fejl.
Sådan kommer din kommune godt i gang!
Få fastlagt den rette finansieringsmodel fra start og gør klart, hvem der betaler hvad og indtil hvornår, så det økonomisk hænger sammen. Inddrag fagområdet tidligt og forstå medarbejdernes behov. Dette er med til at gøre overgangen til drift langt mere smidig. Tal med medarbejdere og øvrige interessenter løbende, så der er en fælles forståelse af, hvorfor løsningen er en god ide for alle.
- Overvej finansieringen af løsning
- Hvis man vil innovative løsninger, kan man ikke forvente gevinster fra dag 1
Aalborg Kommune erkendte tidligt, at hvis afdelingerne i Senior og Omsorg selv skulle stå med hele driftsudgiften af TIM, ville det hæmme projektets succes. Baseret på beregninger, som viste en faldende lejepris i takt med flere aktive borgere, valgte Aalborg Kommune at lave en finansieringsmodel, hvor afdelingerne betalte 25 procent af udgifterne til TIM, mens resten blev finansieret af et fælles innovationsbudget. Dette, mener Aalborg, har medvirket til en højere organisatorisk tilknytning og udbredelse af løsningen.
- Organisatorisk forankring
- Der er behov for ledelsesforankring, når man udvikler en løsning over en årrække
Innovationsprojektet varede i mere end seks år, hvilket har været krævende og givet behov for vedvarende ledelsesmæssig opbakning og fokus i maskinrummet. Aalborg Kommune har erfaret, at det har været ekstremt vigtigt, at der har været en tovholder, som kunne lægge retningen. Derudover fremhæves det, at overgangen fra udvikling til drift har været meget krævende. Overgangen kunne have været lettet, hvis man tidligere i processen havde skabt et tættere samarbejde med administrationen og driften.
- Kræver organisatoriske og tekniske kompetencer
- Medarbejdere har brug for hjælp og støtte for at blive fortrolige med TIM
Medarbejdernes ibrugtagen og tidlige oplevelser med en ny løsning er ofte afgørende for løsningens succes. Når arbejdsdagen er travl, og tiden er knap, har Aalborg Kommune erfaret, at der har været et stort behov for tydelig kommunikation om løsningen og dens muligheder samt for tilgængelige kontaktpersoner, som kan udføre support og hypercare i opstartsperioden. Derudover var der behov for fleksibel uddannelse af medarbejdere og materiale, som kan udleveres til borgere og pårørende.
Om løsningen: TIM
Medicinrobotten TIM er produktet af et nordjysk tværkommunalt samarbejde om udvikling af innovative løsninger til velfærdsunderstøttelse. TIM er udviklet til borgere i eget hjem til at hjælpe med dispensering og dosering af medicin, hvor data fra kommunens omssorgssystem og borgerens elektroniske omsorgsjournal anvendes hos apoteket til at sikre, at den rette mængde medicin sendes til borgeren. Fra apoteket fragtes medicinen ud og installeres hos borgeren, som selv kan styre, hvornår medicinen indtages med den sikkerhed, at en vagtcentral får besked og kontakter borgeren, såfremt medicinen ikke er blevet taget.
Kontakt
Videncenter for Digitalisering og Teknologi
Email: videncenter@kl.dk