Fremtidsfortælling: Borgeren
"Som borger oplever jeg en sammenhængende offentlig sektor, som leverer en hurtig og effektiv digital service på de platforme, hvor jeg er. Jeg føler i højere grad end tidligere, at lovgivning, regler og procedurer sætter mig i centrum."
Fra reaktiv til proaktiv
"Det offentlige er gået fra at være reaktiv til at være proaktiv. Når jeg står i en særlig livssituation, får jeg automatisk information, råd og vejledning fra min kommune, så jeg ikke behøver kontakte kommunen unødigt. Det hjælper, når jeg skal huske noget eller bare har behov for et puf i den rigtige retning. Det handler ikke længere om det offentlige, men om mig og mine behov.
En af de ting, der er vigtige for mig, er, at jeg kan løse mine ærinder med det offentlige, når det passer mig. Men også, at jeg kan få hjælp, når der er noget, der driller. Det er der god mulighed for i dag."
Genbrug af viden
"Samtidig gør det mig tryg, at jeg har indflydelse på og kan følge med i min sag. Det er også rart at se, at de digitale selvbetjeningsløsninger i det offentlige efterhånden er lige så nemme at anvende som min netbank – og at de har fundet ud af at genbruge den viden, de allerede har om mig i det offentlige eller fra min bank og mit boligselskab, når jeg skal indberette noget digitalt. Det gør altså det hele lidt nemmere."
Anne, 35 år