4. Implementering
Implementeringsfasen - udvikling og forankring
Hvorfor?
Med en god implementeringsproces kan I kan høste de gevinster, I har fundet frem til i de tidligere faser.
Hvis forandringen, som anskaffelsen skal skabe, ikke bliver forankret i organisationen, kan I ende med ikke at få den ønskede værdi. Det er derfor vigtigt at involvere organisationen tidligt i overvejelserne og planlægning af implementering. Det kan fx ske i Afklaringsfasen.
Kommunikation og interessenthåndtering er vigtige fokusområder i Implementeringsfasen.
I modellen for den gode it-anskaffelse, er udviklingen/tilpasning af løsningen en del af Implementeringsfasen. Derfor kan fasen være den længste i anskaffelsesprocessen, og kan være delt op i mindre faser.
I PRINCE2-modellens processer vil implementering være en del af ”Efterfølgende leveringsfaser” og ”Sidste leveringsfase”.
Hvordan?
Et godt samarbejde med leverandøren og egen organisation er en forudsætning for at komme i mål.
I implementeringsfasen er projektet i løbende dialog med leverandøren om udviklingen af løsningen og leveranceplanen.
Projektet arbejder også tæt sammen med fagområder, der skal anvende løsningen.