Adgang til egne data
Borgerblikket
Løsningen 'Borgerblikket' giver borgeren et sagsoverblik og et ydelsesoverblik på Borger.dk under 'min side' – nærmere bestemt 'Ydelser og Gæld' og 'Sager'. Når borgeren er logget ind på siden, vil de i overblikket kunne se, hvilke sager og ydelser de har på områder, som kommunen har valgt at vise i løsningen. Har borgeren fx en kontanthjælpssag, kan han eller hun i sagsoverblikket følge med i, hvor langt sagen er hos kommunen – om den behandles eller er afsluttet. Borgeren kan på en tidslinje følge med i sin sag, og i ydelsesoverblikket kan borgeren se sine bevilgede ydelser og sine tidligere udbetalinger af ydelsen.
Borgerblikket er udviklet i samarbejde med 5 pilotkommuner, der tog løsningen i anvendelse i december 2018. I efteråret 2019 bliver løsningen udrullet til yderligere 11 kommuner. Når løsningen er mulig at skalere op, skyldes det, at Borgerblikket genbruger elementer af den fælleskommunale infrastruktur, hvor visning af sager og ydelser på borger.dk trækker på data fra støttesystemernes sags-, dokument- og ydelsesindeks.
Formålet med Borgerblikket er, at borgerne i højere grad skal opleve en kommunal sektor, der skaber tillid og tryghed, hvor borgeren i højere grad oplever gennemsigtighed og får større ejerskab over data om dem selv i kommunerne. Borgerblikket er første skridt på vejen til dette paradigmeskifte.
Med Økonomiaftalen for 2020 er Borgerblikket også blevet en del af det fællesoffentlige tiltag 'Mit Overblik', hvor ønsket er at give borgerne et større digitalt overblik på tværs af den offentlige sektor.
Læs om baggrunden for projektet på KL's hjemmeside
Du kan også se denne folder, hvis formål er at give et bud på de temaer, som I i kommunen skal være opmærksom på, når I implementerer Borgerblikket og tager det i brug.
Kontakt KOMBIT
Er I interesseret i at høre mere om løsningen, så kontakt projektet i KOMBIT på borgerblikket@kombit.dk.