Virtual Reality (VR)
I VR kan man opbygge virkelighedsnære verdener med det formål at simulere reelle situationer i et sikkert miljø og der kan skabes fantasiverdener med underholdning som fokus. VR kan foregå stående, gående eller siddende, men kræver sikrede omgivelser, da brugeren ikke kan se sine fysiske omgivelser. VR har i mange år været brugt i fx flysimulatorer og i spilleverdenen, og teknologien begynder nu at være mere tilgængelig og have flere anvendelsesmuligheder.
VR kan benyttes i situationer, hvor borgere vil have gavn af træne en række opgaver i et virtuelt miljø – ofte vil det være praktiske situationer, hvor vi bruger hænderne eller i situationer, hvor følelser fylder meget. VR kan fx bruges sammen med borgere, der trænes til øget hverdagsmestring, selvhjulpenhed, læring, bekæmpelse af angst eller til at skabe erindring hos borgere med demens.
Ved brug af VR bør kommunerne være opmærksomme på eventuelle etiske dilemmaer eller konsekvenser fx ved, at en borger oplever at kunne udføre hverdagsgøremål i den virtuelle verden, men fortsat oplever problemer og udfordringer i den virkelige verden.
Kommunernes Teknologiradar viser
Virtual Reality er placeret i kategorien AFPRØV.
Et godt råd: Overvej afprøvning af VR på udvalgte velfærdsområder, hvor virtuel træning og oplevelser kan øge praksislæring eller håndtering af følelser – og tag afsæt i erfaringerne fra andre kommuner, der har afprøvet teknologien.
Gå til Kommunernes Teknologiradar 2020