Gå til hovedindhold
/ Natural language processing

Natural Language Processing

Natural Language Processing (NLP) er en form for kunstig intelligens, der typisk indgår i chatbots og virtuelle assistenter.

  • Læs op

Indhold

    Natural Language Processing er kernen i chatbots og virtuelle assistenter, som i dag er under udvikling eller i drift i flere kommuner.

    NLP dækker over computerens evne til at forstå naturligt tale- og skriftsprog og fx udlede meningen med et spørgsmål, som gør en computer i stand til at generere et meningsfuldt svar.

    Sprogteknologien kan også bruges til at få overblik og uddrage mening af store mængder tekst i fx borger- eller aktindsigtsager. NLP kan ligeledes understøtte en lærers gennemlæsning af opgaver – herunder finde mening eller tjekke for snyd. 

    Som med andre former for kunstig intelligens, er det vigtig at sikre, at løsninger baseret på NLP, har en meget høj succesrate. Samtidig bør man have stort fokus på at undgå bias og utilsigtede forskelsbehandlinger. En hel klassisk problematik med fx digitale assistenter er, at de er bedre til at forstå tale fra mænd, end fra kvinder og børn, som et resultat af de data, de er trænet på.

    Kontakt

    Kontorchef

    Frederik Nordentoft Andersen

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3405

    Email: frna@kl.dk

    Relateret indhold