Gå til hovedindhold
/ Erhverv og Turisme

Digitalisering på Erhverv og Turisme

Kommunernes arbejde på erhverv og turismeområdet spiller en afgørende rolle for de lokale erhvervsvilkår, iværksætteri og turismeaktørerne. Digitale og teknologiske løsninger kan spille en vigtig rolle, særligt i forhold til infrastruktur og lokale vækst- og erhvervsstrategier.

  • Læs op

Indhold

    Kommunerne har stort fokus på at hjælpe virksomhederne med at finde arbejdskraft. Derfor samarbejder kommunerne tæt med virksomheder og uddannelsesinstitutioner for at afhjælpe arbejdskraftefterspørgslen. Målet er at skabe bedre sammenhæng på tværs af erhverv, beskæftigelse og uddannelse. Her spiller digitalisering en væsentlig rolle både i form af fælles digitale systemer på tværs af de tre områder, men også behov for digitale kompetencer på fremtidens arbejdsmarked. Vil man fortsat tiltrække og fastholde virksomheder skal der tænkes i digitalisering og teknologi, som kan skabe værdi i praksis.

    Borgere og virksomheder anvender services på området i form af kommunal drift, myndighedsbehandling, planlægning og facilitering - af fysisk og digital infrastruktur samt offentlige og private arealer og ejendomme.

    Under corona-krisen og nedlukningen har kommunerne været særligt udfordret på at fastholde serviceniveauet og kontakten til borgere og virksomheder. Der har dog været stor omstillingsparathed på området både blandt kommunerne og virksomhederne. Særligt i forbindelse med konferencer og messer har man omlagt og udforsket mulighederne i de virtuelle formater.

    Området står overfor forskellige udfordringer både af etisk og juridisk karakter. Hvor går grænsen mellem overvågning og optimering for turister? Tracking af turisters bevægelse bl.a. via mobiltelefoner kan have værdi for byplanlægningen og højsæsonernes påvirkning på lokalmiljøet, men det er dyrt og har juridiske dilemmaer i forhold til anskaffelse og brug af data.

    På erhvervsområdet står man med et bredt felt af virksomheder af varierende størrelse og med forskellige behov. Udfordringerne i den forbindelse går bl.a. på håndtering af mere komplekse behov hos virksomhederne og deres ønske om adgang til kommunale data. Hvordan kan man stille data til rådighed for udvikling og afprøvning af nye digitale og datadrevne teknologier, uden at gå på kompromis med borgernes rettigheder?

    Læs mere

    På erhvervs- og turismeområdet arbejder kommunerne for at skabe grobund for virksomhedernes udvikling og skabe vækst og turisme.

    Her kan digitale løsninger måske hjælpe på opgaveløsningen og udfordringerne. 

    Nogle af udfordringerne er:

    • Hvordan kan vores virksomheder få nem og lettilgængelig service?
    • Hvordan kan vi styrke viden på tværs af erhverv, beskæftigelse og uddannelsesområdet?
    • Hvordan kan vi skabe udvikling hos virksomheder ved at stille kommunale data til rådighed?
    • Hvordan kan vi visualisere oplevelser i kommunen, så det tiltrækker turister?
    • Hvordan kan vi kende mere til turisternes vaner og ønsker?

    Ser man på den digitale modenhed i kommunerne på erhverv og turismeområdet er man langt med det ledelsesmæssige fokus på digitalisering og anvendelse af ny teknologi. Samtidig er man moden hvad angår tekniske forudsætninger for arbejdet med digitalisering og teknologi samt retningslinjer for anskaffelsen af ny teknologi.

    Sat op imod den samlede modenhed på tværs af alle områder, er erhverv og turisme ikke helt så modent som det samlede billede. Særligt udfordret er man i forhold til inddragelse af borgernes behov i arbejdet med løsninger målrettet borgerne. Og så er området udfordret på at udvikle digitale kompetencer hos både ledere og medarbejdere.

    Data er indsamlet i et spørgeskema i forbindelse med Kommunernes Teknologiradar 2021.

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Søren Nørgaard Madsen

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3633

    E-mail: snma@kl.dk