10. januar 2023
Kom med i Kommunernes Teknologipartnerskab: Frigiv tid og løft velfærden med løsninger, der virker
Manglen på arbejdskraft kan allerede mærkes i kommunerne, og udfordringerne bliver kun endnu mere udtalte frem mod 2030, i takt med at antallet af børn og ældre stiger.
En del af løsningen er, at vi i kommunerne bliver bedre til at bruge digitale løsninger og ny teknologi til at frigive hænder og løfte servicen.
Men teknologi er ikke et quick-fix. Implementering er svært, og der kan være mange årsager til, at man ikke lykkes med at skabe værdi med teknologierne.
KL har derfor sammen med eksperter i digital implementering og forandringsledelse udviklet Kommunernes Teknologipartnerskab.
Partnerskabet er et 18 måneders forløb, som aktivt hjælper kommuner i mål med implementering af konkrete digital løsninger, som målbart har frigivet tid og løftet velfærden til glæde for medarbejdere og borgere i kommuner, der har taget teknologierne i brug.
Løsningerne er:
- Skærmteknologi i hjemmeplejen, som et alternativ til fysiske besøg
- Digitale træningsforløb, som udskyder eller mindsker borgernes behov for pleje
- Automatisering af administrative opgaver, som sparer tid og erstatter manuelle, rutineprægede arbejdsprocesser
Download folder om partnerskabet
Hent folderen om Kommunernes Teknologipartnerskab, som indeholder en detaljeret beskrivelse af partnerskabet, en tidslinje over forløbet og svar på alle praktiske spørgsmål. Desuden kan man læse om de resultater og gevinster, teknologierne har skabt i andre kommuner.
Folder om Kommunernes Teknologipartnerskab
Målgruppe
Teknologipartnerskabet er målrettet kommuner, der ønsker at forpligte sig til at implementere en af de teknologier, som partnerskabet er bygget op omkring. Partnerskabet er relevant, hvis I har:
- ingen eller få erfaringer med teknologierne, men gerne vil opnå den værdi, teknologierne kan give.
- nogen erfaring med at bruge teknologierne, men ikke oplever at være kommet i mål med at skabe værdi.
- afprøvet teknologierne i mindre skala, men gerne vil skalere dem til en større udbredelse i jeres kommune.
I forløbet sparrer I med andre kommuner, der skal gennem den samme proces, som jer. Samtidig drages der gennem hele forløbet erfaringer fra de kommuner, som allerede er kommet i mål med deres implementering.
Praktisk info om partnerskabet
HVEM STÅR FOR FORLØBET?
KL og konsulentfirmaet LEAD står for selve forløbet. LEAD er eksperter i implementering og det at skabe ejerskab i ledelseskæderne og har stor erfaring i at arbejde med kommunerne.
LEAD vil assistere i alle partnerskabets processer, sikre fremdrift og hjælpe jer til, at I kommer i mål. I forløbet allierer de sig desuden med eksperter, der er specialiserede i de udvalgte teknologier, og kommuner, som allerede har gode erfaringer med at bruge teknologierne.
HVORNÅR STARTER OG SLUTTER TEKNOLOGIPARTNERSKABET?
Partnerskabet strækker sig over 1,5 år. Startdato er 28. marts 2023 og forløbet afsluttes i september 2024.
HVAD KOSTER DET AT VÆRE MED?
Deltagerbetaling er 50.000 kr. pr. kommune. Resten er finansieret gennem puljemidlerne for fælleskommunal digitalisering.
Herudover skal din kommune allokere tid og medarbejder-ressourcer til forløbet. Har I ikke allerede købt en løsning indenfor den teknologi, I vælger at arbejde med, skal I også selv finansiere denne.
OBS: Hvis I tilmelder jeres kommune til mere end ét forløb, bliver I stadigvæk kun opkrævet 50.000 kr. Betalingen er altså pr. kommune og ikke pr. forløb.
HVAD KAN MIN KOMMUNE FORVENTE AT FÅ UD AF AT DELTAGE?
Når I har deltaget i partnerskabet, står I med reel forandring gennem succesfuld implementering af en konkret teknologi, fordi:
- I bliver guidet til de relevante tekniske løsninger
- I arbejder med konkrete løsninger, der har vist deres værd i andre kommuner
- I står på erfaringer fra kommuner, som er lykkedes med deres implementering
- I får engageret og forpligtiget topledelsen og får en stærk forankring på tværs i organisationen
- I får et netværk af kommuner, som står samme sted, og som skal have værdi ud af samme teknologi som jer
- I får konkret sparring og støtte til jeres proces fra eksterne, erfarne eksperter
- I får fokus på opfølgning, så I er sikre på at realisere gevinsterne
- I får en stærkere evne i organisationen til at implementere ny teknologi og digitale løsninger med succes
HAR DU FLERE SPØRGSMÅL?
Kontakt specialkonsulent i KL Marie Aggerstrøm Hansen på maah@kl.dk eller telefon 33 70 35 46 — eller klik dig videre til temasiden for Kommunernes Teknologipartnerskab.
SE WEBINAR OM KOMMUNERNES TEKNOLOGIPARTNERSKAB