26. april 2022
Kodeks for det gode udbud: 20 principper og anbefalinger til offentlige indkøb af digitaliseringsydelser
Nyt kodeks med 20 principper skal optimere det offentliges digitale indkøb
Hvordan skærper det offentlige sine digitale udbud, og sikrer den mest optimale proces?
Det har Dansk IT i samarbejde med Dansk Industri, IT-Branchen, Dansk Erhverv og Danske IT-Advokater udformet et fælles bud på i publikationen ”Kodeks for det gode udbud”.
Partnerskabet har udformet 20 principper og anbefalinger til offentlige myndigheders indkøb af digitaliseringsydelser, med formålet om at kunne guide og samle udbydere, leverandører og rådgivere om en fælles retning for god adfærd i forhold til udbud i staten.
Hvorfor er kodekset relevant?
I den offentlige sektor bruges der hvert år store millionbeløb og massevis af timer på udbud og indkøb af digitaliseringsydelser. Staten foretager alene hvert år digitale indkøb for cirka 18 milliarder kroner og en stor del heraf sker i form af udbud.
Det er derfor vigtigt at sætte fokus på optimering og forbedring af det offentlige udbud, samt at dele erfaringer og anbefalinger til god udbudsadfærd. Kodekset kan være en hjælp til at finde på det gode udbud, også i kommunerne.
Hvad er formålet?
Formålet med det nye kodeks at øge værdien og effektiviteten af de mange milliarder kroner der hvert år bliver brugt på digitale ydelser af det offentlige. I forhold til dette kan kodekset anvendes som et værktøj hvor man kan søge vejledning og inspiration til gennemførelse af udbudsforretninger for digitale løsninger til den offentlige sektor.
Oprindeligt er kodekset udarbejdet og tiltænkt topchefer, forretningsledere og indkøbere i den offentlige sektor, samt disses rådgivere og it-leverandører. Dog kan det også være relevant for kommuner og regioner at finde inspiration i.
Her kan du downloade det nye ”Kodeks for det gode udbud” og læse de 20 principper og målsætninger: