07. januar 2020
Optimering af affaldsordninger ved smart brug af affaldsdata
Case
Ikast-Brande Kommune skriver
Hvad kan løsningen?
Smart digitalisering af affaldsordninger med:
- RFID-brik: Grundlag for entydig digital opsamling af tømningsdata på alt opsamlingsmateriel
- BI: Overblik over de væsentligste data for tømningsenheder, afregning, mængder, opfølgning mv.
- Big Data, Analytic, WebGis: Synliggørelse af optimerings-potentialer og effekter af indsatser i affaldsord-ningerne
- Automatisering: Statistikker, opgørelser, kommunikation til borgerne mv.
Værdi: Hvem får gavn af løsningen?
Formålet med projektet er optimering af drift og administration af affaldsordninger, så der skabes mere værdi for borgerne igennem:
- Løbende optimering og måling på effekt af indsats
- Nøgletalsoverblik
- Databaseret beslutningsgrundlag
- Smart dokumentations udarbejdelse
- Automatisering af rutiner og kommunikation internt og eksternt
- Reduceret administration og borgerhenvendelser
OBS-punkter
Få kulturen og teknologien til at hænge sammen gennem:
- Fællesskab
- Åbenhed
- Inddragelse
- Dialog
- Vidensdeling
- Løsningsorienteret samarbejde
- Fokus på optimering til gavn for alle
Rette IT-kvalifikationer: Skal være til stede hos kommune og eksterne samarbejdspartnere
Et godt råd: Lav et agil udviklingsforløb. Start meget småt og simpelt, og få det til at virke som planlagt først, inden påbegyndelse af næste skridt.
Status: Stadig under løbende udvikling
Kontaktperson
Uffe Holm Meyer, ufhme@ikast-brande.dk, 99603254 -