07. januar 2020
Læring med VR
Helsingør Kommune skriver:
Hvad kan løsningen?
VR-teknologien er i en spændende og eksplosiv udvikling, både som underholdningsmedie, men også som formidlings- og medskabende teknologi. Det er sidstnævnte egenskab, som er virksom i skolen.
I skolen åbner teknologien nye dimensioner for at være helt tæt på, ja være midt i det som skal læres, sætte andre læringssanser i spil, og selv være medskabende i sin (elevens) læringsproces.
Værdi: Hvem får gavn af løsningen?
Teknologien sætter andre læringssanser i spil – følelsen af at være en del af det der skal læres – det motiverer og giver stoffet autenticitet.
Dermed udvider skolen brugen af læringsstile, og bruger teknologien til at forstå verdenen (set igennem nye briller).
OBS-punkter
- Indkøb af det rigtige udstyr, som passer i en skoledidaktisk sammenhæng.
- Finde videos som matcher fagenes emner og mål (delmål). Lave materialeoversigt.
- Didaktisk tilpasning, ellers bliver det kun underholdning – især vigtigt med feed-forward.
Gode råd:
- Afklaring af the big WHY.
- Start i passende skala.
- Find personale der gerne vil afprøve og dele erfaringer.
- Forankring – hvordan?
Status: Viden om teknologi, materialer og afprøvninger i udvalgte klasser. Arbejder med forankring.
Link: https://khora-vr.com/portfolio-item/helsingor-skole-vr-project/
KONTAKTPERSON
- Leo Bilgrav Nielsen
- Email: lbn37@helsingor.dk