07. januar 2020
Kommune Kiri - Fællekommunal Borgerservice Chatbot
Roskilde Kommune skriver:
Hvad kan løsningen?
‘Kommune Kiri’ er en chatbot, der tilbyder borgerne et hurtigt svar på simple spørgsmål på hele borgerserviceområdet 24/7. Enten direkte i et samtaleflow med borgeren via kommunernes hjemmeside eller ved at lede borgerne hen til det sted på kommunens hjemmeside, hvor de kan få præcis den information, de efterspørger. Den er baseret på en avanceret machine learning/AI platform, som også 80 norske kommuner anvender i deres fælleskommunale chatbot ‘Kommune Kari’.
Værdi: Hvem får gavn af løsningen?
Mange borgere oplever, at det er svært at orientere sig på kommunale hjemmesider og har ofte brug for et hurtigt svar på simple spørgsmål. Den service tilbyder Kommune Kiri nu borgerne 24/7, og ambitionen er, at chatbotten skal være i stand til at give borgerne merværdi ved at tilbyde personaliseret borgerbetjening og mulighed for at udføre konkrete handlinger i løsningen, fx hjælp til tidsbestilling.
OBS-punkter
Kommune Kiri er i øjeblikket drevet i et fælleskommunalt samarbejde mellem 7 kommuner og med Deloitte/Boost.ai som teknisk leverandør. Kommunerne har selv det redaktionelle ansvar og videreudvikler løsningen, med Roskilde Kommune som drivkraft.
Et godt råd: Det er oplagt at drive en borgerservice chatbot i et fælleskommunalt samarbejde, da vores serviceydelser er meget ens. Der er nemt for nye kommuner, at tilslutte sig løsingen.
Status:Implementeret
Kommuner: Roskilde, Frederiksberg, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal, Lyngby-Taarbæk, Fredensborg
Links:
Afprøv chatbotten her: www.roskilde.dk
Læs mere om projektet her: https://publicperspectives.dk/en-ny-kommune-chatbot-er-paa-vej-til-borgerne-i-roskilde/
Læs mere om erfaringerne i Norge her: https://link.medium.com/b6kjQ98aoW
Kontaktperson
Chefkonsulent og programleder, Rune Stæhr, runes@roskilde.dk