07. januar 2020
Automatisk betaling af fakturaer til leverandører
Slagelse Kommune skriver:
Hvad kan løsningen?
RobotBent (robotløsningens navn) udsøger dagligt fakturaer ud fra fastsatte kriterier (ydelse og beløbsstørrelse). De fakturaer, som Bent ikke kan behandle, overføres til manuel sagsbehandling.
Bent kontrollerer, om pensionisten har helbredskort og er medlem af Sygeforsikringen Danmark. Han foretager kontrol og beregning af helbredstillægget, betaler fakturaen og journaliserer i pensionistens pensionssag.
Værdi: Hvem får gavn af løsningen?
Kommunen modtager en stor mængde fakturaer dagligt. Målsætningen er, at Bent vil kunne betale ca. 75% af de fakturaer, som er udvalgt ud fra kommunens fastsatte kriterier (ukomplicerede fakturaer).
Hermed frigøres tid til reel sagsbehandling af komplicerede fakturaer.
OBS-punkter
Løsningen er under udvikling og forventes idriftsat omkring 1. februar 2020.
Udviklingen af robotløsningen har været en tidskrævende proces for systemudviklerne, særligt fordi fakturaerne modtages fra mange forskellige leverandører og i forskellige opsætninger. Selve beskrivelsen af de faglige kriterier og gennemgangen af nuværende arbejdsgange er gået rimelig hurtigt.
Et godt råd: Vær opmærksom på, at rationalet kun kan hentes på ukomplicerede regninger., f.eks. Fysioterapi og fodbehandling. Gevinsten på komplicerede fakturaer, f.eks. tandproteser og høreapparater er minimal.
Status: Under udvikling.
KONTAKTPERSON
- Charlotte Læsø
- Email: chlas@slagelse.dk